Hur hantera stora uppgifter?

Har du stora uppgifter att göra hemma eller på jobbet? Sådana som kan tyckas vara omöjliga att greppa och därigenom svåra att veta hur lång tid de tar eller om de ens är genomförbara? Följande två metoder kan vara till hjälp för att komma runt problemet.

Begränsa tiden

Du vet att uppgiften är gigantisk. Du vet även att du inte har oändligt med tid att jobba med den. Sätt av en klump med tid, två halvdagar, tre pomodorocykler eller dylikt och jobba så mycket du kan. Förhoppningsvis vet du mer när du kommer ut ur tidsblocket – antingen om hur stor uppgiften egentligen är eller hur snabbt du kan nå en viss ökning av resultatet.

Begränsa eller förenkla uppgiften

Kan du göra avgränsningar eller förenklingar som hjälper dig att komma till insikt om vad du egentligen bör göra eller när ett acceptabelt resultat nåtts? Har du ens kompetens nog att kunna angripa uppgiften just nu? Börja med att testa i mindre skala. På samma sätt som att du förmodligen inte skulle förvänta dig att lyckas resa ett hus utan att ha både utrett materialval och din egen byggarkompetens borde du inte heller ge dig på stora problem utan att ha analyserat dem. Snickra ihop en liten kryddhylla först. Lös delar av uppgiften, men försök ha i åtanke hur du ska skala upp din lilla uppgift för att kunna ta dig an den stora.

Vill du läsa liknande inlägg? Johannes har skrivit om hur du skriver din att göra-lista så att den blir gjord.

Annons:

2 tankar om “Hur hantera stora uppgifter?

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>