Skriv din att-göra-lista så den blir gjord

Skriv din att-göra-lista så den blir gjordEn bra formulerad att-göra-lista kan ta dig till oanade produktiva höjder. Illa formulerade uppgifter kan vara krokbenet som få hela din dag att fluffa ut i ingenting. Här får du några tips som hur du formulerar din att-göra-lista så att du vet vad du ska göra. 

Verb, och inte vilka verb som helst

För det första måste uppgiften innehålla ett verb. Det kan låta enkelt men som så ofta är det de enkla som är det viktiga. Att skriva “Städa garaget” istället för “garagestädning” kan vara skillnaden mellan att få det gjort och inte. Använd verb som är fysiska, synliga handlingar. Ord som “Kolla upp”, “Hantera” och “Planera” passar mer i projektrubriker.

Exempel på “projektverb”

  • Avsluta
  • Lös
  • Hantera
  • Organisera
  • Installera

Exempel på “uppgiftsverb”

  • Ring
  • Köp
  • Läs
  • Hitta
  • Skriv

Fundera ett tag på vilket verb du skrivit i din uppgift. Är den tillräckligt tydlig för att du ska kunna göra den? Efter ett tag hittar man sina favoritverb som får en på fötter.

Stora saker görs i små steg

Dela upp varje projekt så att uppgifterna blir så små som möjligt. Tanken är att allt som står på din lista ska vara greppbart och enkelt. Ha som tumregel att du ska kunna göra uppgiften vid ett enstaka tillfälle. Ska du skriva en längre artikel kanske du inte ska ha “Skriv artikel” på listan utan “Skriv 500 tecken i artikeln” istället.

Konkretisera och kvantifiera

Var så tydlig som det bara går. Skriv din lista som om du är en detaljstyrande chef som skriver uppgifter till någon som är lite korkad. På så vis behöver du bara tänka när du skriver listan och inte när du ska göra uppgiften. Försök vara så oluddig som det bara går. Istället för att skriva “Läs på om transistorer” skriv “Hitta tre artiklar om transistorer”. Istället för “Bestäm vilken systemkamera du ska köpa” skriv “Hitta tre alternativa systemkameror” och “Gör en tabell med för- och nackdelar om de tre kameraalternativen”.

Ett fåfängt försök till mall

Det svenska språket med alla undantag och prepositioner gör att det blir svårt att göra en universell språklig mall som funkar för alla uppgifter. Men en bra mall som funkar hyfsat är [verb] [substantiv] med [pronomen] om [projekt]. Den sista biten, att skriva vilket projekt det handlar om, är inte så dum om man använder sig av ett digitalt system som sorterar om uppgifterna i annat än projekt. Då är det väldigt värdefullt att se “Ring Putte om tid för badrumsrenoveringen” istället för bara “Ring Putte”.

Vad tänker du på när du skriver att-göra-listor? Dela gärna med dig i kommentarsfältet! 

6 tankar om “Skriv din att-göra-lista så den blir gjord

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.