Din inkorg behöver inte bestå av 5000 mail och vara ångestframkallande. I veckans podcastavsnitt pratar Johannes, Daniel och gästen Kristofer om metodiken inbox zero, som hjälper dig att få mailen under kontroll.
Längd: 13:35
Mer info:
- Inbox zero har vi skrivit om både en och två gånger
- Sortera på avsändare
- Tömma skickat-mappen
- GTD
- Vår gäst Kristofer hittar du här
Lyssna här:
Ladda hem: Så blir du hero med inbox zero
Prenumerera på podcasten via följande RSS-flöde: http://www.produktivitetsbloggen.se/kategori/podcast/feed/, eller genom iTunes.
Signaturmelodin är Rythme Gitan av Latché Swing.Annons:
Vic säger:
Hej!
Tack för en fantastisk sida och podd! Har en liten fråga kopplat till GTD-metodiken.
Om man har, mål säg ”Få avloppet lagat”, så har jag identifierat min första handling som ”Sök på google efter bra rörmokare” jag vet att mitt nästa steg därefter är -> boka rörmokaren. Skall moment ”boka rörmokaren” vara med i att göra listan från starten eller läggs det till först efter man verkställt första momentet?
Daniel Bergman säger:
Det du riskerar med att ha båda stegen med på din lista är att du då sitter med saker som du faktiskt inte kan/bör agera på ännu. Vissa GTD-appar kan hantera sådana här scenarion med bravur, genom att du anger beroenden (”visa inte B förrän A är gjort”) eller genom att låta dig välja om ett projekt ska vara parallellt (= du kan göra alla åtgärder i det oberoende av varandra) eller sekventiellt (= åtgärderna måste göras i ordning). Långt ifrån alla kan detta dock. Du riskerar också att skriva ned saker i onödan och/eller snäva in dig i en förutbestämd riktning genom att i förväg bestämma vad du ska göra.
Jag är själv något inkonsekvent med hur jag gör detta. Ibland anger jag nästa steg, om det som i ditt exempel är väldigt sannolikt vad det är, men oftast inte. Ett projekt som inte innehåller några åtgärder, men jag vet inte är klart ännu, är ofta en tillräcklig trigger för att jag ska fylla på med en ny åtgärd.
Tack för den trevliga återkopplingen!