För drygt ett år sedan skrev jag om konceptet ”har gjort”-lista, det vill säga en logg över vad du de facto har åstadkommit. Huvudsyftet med en sådan lista är att kunna klappa sig själv på axeln och se att det faktiskt blir saker gjort på dagarna. Är du kunskapsarbetare kan det annars vara lite svårt ibland att känna att du presterat något. Listan kan även fungera som loggbok för att gå tillbaka och se när det var du gjorde en viss sak.
Om du redan har en har gjort-lista är steget inte långt till att utöka den med att börja hålla koll på vad som kunde ha gått bättre också. En sorts logg över avvikelser, fast på ett personligt plan. Det här går självklart bra att göra även utan ha gjort-listan, så sluta inte läsa om det skulle vara så att du saknar en.
När du för upp en avklarad sak på din har gjort-lista, skriv då även dit sådant som hindrat dig från att göra uppgiften snabbare, smidigare eller bättre. Kunde du blivit klar redan före lunch om du inte missat tåget? Notera det. Hade villkorsstyrd formatering i Excel gjort att du inte bommat det där minustecknet? Notera det. Saknades papper i skrivaren när du skulle lämna in din utläggsrapportering? Notera det. Notera allt som du känner att ”det här blev inte riktigt bra för att…”, eller ovanor som hindrat dig, eller tankar i stilen ”om jag kunnat göra […] hade detta gått så mycket smidigare”.
Du behöver i det här läget inte göra något annat än att just notera de avvikelser som uppkommit. Om du inte skriver en har gjort-lista kan du som sagt göra detta ändå. Använd exempelvis sidorna längst bak i ditt anteckningsblock för att ta noteringarna.
Gå sedan med jämna eller ojämna mellanrum igenom din lista. Finns det saker på den som dyker upp ofta? Saker som du känner att ”det här vill jag verkligen agera på”? Grattis! Du har just hittat lämpliga områden för personliga förbättringar. Du har ju noterat att det fanns hinder eller problem eller ovanor som gjorde saker sämre för dig, så nu vore det väl skam om du inte kunde jobba på att sluta sätta käppar i hjulet för dig själv?
Hur du faktiskt åstadkommer själva förbättringen är en annan fråga, men vi har tidigare skrivit om hur du får förändringar att bli långvariga, om att prova något i 30 dagar och om metoden ”don’t break the chain”. De inläggen är en bra fortsättning på detta.
Låter allt det här lite småbekant? Om du läst alla inlägg i vår lilla serie om Lean är det förmodligen det. Konceptet liknar mycket förbättringstavlorna som möjliggör utveckling för företaget – bara taget till en personlig nivå istället. Där en förbättringstavla hjälper gruppen att optimera sitt arbete kan genomgång av personliga avvikelser hjälpa dig som individ att förbättra dig själv.