Spara tid och pengar, med en standardinköpslista i telefonen

Har du någonsin varit iväg och handlat varor, kommit hem, och till din frustration upptäckt att du glömt en eller flera varor du behövde? Jag har, därför började jag med en inköpslista.

Hos oss har det tagit sig formen av en lista bredvid kylen. Så fort något saknas skrivs det upp på listan. Då undviker vi att glömma varor väl i affären och inköpslistan fyller sin funktion, i sann GTD-anda, och kommer ihåg saker åt dig så att du slipper tänka på dem. Men, du måste fortfarande komma ihåg inköpslistan! Inte bara måste du komma ihåg att ta med den, den kommer inte till sin nytta när du passar på och handlar spontant. Här kan en standardinköpslista komma till nytta.

Konceptet

Tanken med en standardinköpslista är att alltid ha med sig en lista med standardvaror. Du kanske inte får med dig det specifika du behöver till en viss måltid. Men, alla andra varor som du behöver kommer du komma ihåg att handla, varje gång du är i affären.

Verktyget

Det ursprungliga tipset kommer från bloggen the Kitchn där förslaget är att laminera listan och ha med den i plånboken… Mitt förslag är istället ha listan i din telefon. Med dagens smartphones och appar blir inte en standardinköpslista bara lättillgänglig utan även kraftfullt dynamisk.

Vi har börjat prova en lista i Wunderlist, som Johannes tidigare recenserat. Det går lika bra, och kanske till och med bättre, att använda andra appar och tjänster som Evernote eller Remember the Milk. Återkommer till det ämnet lite senare.

I Wunderlist har jag och min fru skapat en lista, ”Inköpslistan”, som vi delat mellan varandra. Här har vi lagt in alla varor vi brukar köpa; bröd, ägg, mjölk etc. Listan bredvid kylen finns fortfarande kvar, det går snabbare att skriva för hand när det behövs. Dock har vi båda ansvar för att ”flytta över” varor till Wunderlist.

Väl i affären kan den av oss som handlar direkt se vad som behövs och bocka av varorna från listan. När varor sedan ska läggas till går det att välja ”Klart” i Wunderlist för att se tidigare avbockade varor och lägga till dem på nytt. Vi behöver alltså inte lägga till dem varje gång utan kan återanvända varorna i listan.

Har vi bråttom i affären kan vi vidare dela upp oss och gemensamt ta oss an inköpslistan men på var sitt håll och beta av listan på kortare tid.

Fördelar

  • Alltid tillgänglig, du har oftast telefonen med dig, och då även inköpslistan
  • Förenklar att komma ihåg vanliga varor
  • Dynamiskt och i realtid – så snart någon köpt eller saknar något kan det tas bort/läggas till så att andra ser
  • Förenklar listhanteringen då återkommande varor alltid finns tillgängliga, inskrivna i listan

Nackdelar

  • Ytterligare en lista
  • Tar tid att skriva i telefon och telefonen behöver finnas till hands när du ska skriva upp

Sammanfattning

Om du bara kan komma över tröskeln att flytta över papperslistan in i telefonen så får du mycket gratis med en standardinköpslista. Majoriteten av varorna skrivs in enbart en gång och återanvänds sen.

Möjligheten och styrkan att dela inköpslistan förenklar vardagsinköpen för hushåll på ett smidigt sätt. Processen för att hantera inköp blir tydligare då samtliga parter använder samma verktyg och tänk.

Utvecklingspotential

  • Tagga enligt recept. Wunderlist, som nämndes tidigare, är lite begränsat. Bland annat då det inte går att använda taggar eller sätta upp repetitioner. Med appen Remember the Milk kan du göra båda dess saker. Det innebär bland annat att du kan tagga varor enligt recept. Om du står i affären och blir sugen på Enchiladas så kan du välja att sortera efter taggen Enchiladas och du får fram alla varor som ingår i receptet.
  • Repetera varor. Färskvaror som mjölk eller bröd handlas ofta och ganska regelbundet. Genom att sätta dessa varor som återkommande eller repetitiva vad 7 dag eller dylik kommer de automatiskt att finnas i din inköpslista.
  • Gruppera varor. Om ni vanligen handlar i samma butik kan det vara praktiskt att gruppera varor efter hur de brukar återfinnas där. Genom att antingen använda prioritet eller taggar så kan varor grupperas så att de ligger tillsammans. Prioritet 1 skulle kunna vara Mejeriavdelningen och prioritet 2 kan vara Frukt och grönt kanske.
Annons:

En tanke om “Spara tid och pengar, med en standardinköpslista i telefonen

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>