Vi har tidigare skrivt om hur du kan automatisera privatekonomin. Tänk om det kunde automatiseras ytterligare ett steg genom att dina leverantörer kunde maila alla fakturor och räkningar till en mailadress och vips dras pengarna från ditt konto utan att du behöver röra ett finger. Jag använde just ett sådant system under ett år.
Abuni är en fakturascanningstjänst som öppnar din post, scannar in fakturorna och mailar dig en fråga: ska vi betala det här åt dig? Om du svarar ja så dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto och efter att du en gång godkänt en leverantör så kan du tillåta Abuni att automatiskt alltid betala fakturor från den leverantören. Du kan även sätta ett maxbelopp så att om en leverantör skickar en faktura med för stort belopp så måste du manuellt godkänna det.
Systemet fungerar både för papperspost och e-post, och jag vidarebefordrade helt enkelt mailadressen faktura@mittföretagsnamn.se till Abuni. Systemet är webbaserat men det finns även en iPhone-app så att du i praktiken kan hantera alla månadens räkningar i din iPhone, alltid utan risk för missstag med OCR-nummer.
Jag använde tjänsten till mitt företag under ett års tid och har aldrig behövt lägga så lite tid på fakturahantering som under denna tid. De leverantörer som inte tillhandahöll autogirobetalningar betalades automatiskt genom några snabba dutt i min iPhone. Tyvärr höjde Abuni priset till en nivå som inte längre gjorde det värt att använda tjänsten för min del, men för den som ändå tycker att det nya priset är på en lämplig nivå så har jag bara gott att säga om tjänsten.
Tjänsten finns både för företag och för privatpersoner, läs mer på www.abuni.se.
En tanke om “Minimera tiden för att betala räkningar”