Har du saker som måste göras varje månad? Lätt att glömma bort dem? Testa ”klumpa och härska”-metoden för att minska risken för att saker inte blir gjorda och på köpet skära ned på mängden påminnelser och orosmoment.
1. Lista ut vilka saker du har som ska göras
Tidsrapportering, utläggsredovisning, betala räkningar, ge katten preventivmedel, uppdatera budgeten, byta tandborste och så vidare.
2. Kan du klumpa ihop dem och göra allt på samma dag?
Ja: Gör det. Du kan lättare avsätta tid om du vet att en viss dag är din ”göra saker varje månad”-dag. Efter ett tag kommer till och med saker att börja gå på rutin.
Nej: Kan du göra en hyfsad klumpning? Exempelvis flytta vissa saker till samma dag som de saker som inte går att flytta på, alternativt göra två eller tre högar av uppgifter? Gör så gott du kan och utmana de saker du tror är oflyttbara. Betala räkningar är förmodligen inte en av dem.
3. Sätt upp påminnelser
Hur du gör detta är upp till dig. Om du kör kalender i Exchange eller Google kan de vara bra ställen att lägga detta på. Alternativt kan du göra det via mail. Påminnelsen behöver inte vara att du ska göra själva uppgiften – det kan precis lika gärna vara att du ska planera in exakt när du ska göra den. Det senare kan vara bra om du har ett schema som kräver flexibilitet.
4. Klar!
Du bör nu ha en eller ett par tillfällen under månaden då periodiska saker ska göras och dessutom bara ett fåtal påminnelser om att göra detta. Minskad risk att saker faller mellan stolarna och mindre stress.
Tipset fungerar givetvis minst lika bra på annan frekvens än månad också. Kanske till och med bättre ju mindre ofta du ska göra saker. Det är lättare att komma ihåg veckovisa saker än sådant som återkommer exempelvis varje kvartal eller tertial.
Ska du bli riktigt avancerad sätter du upp ett don’t break the chain-ark för uppgifterna för att få tillfredsställelsen att bocka av rutorna.
En tanke om “Glöm inte bort återkommande uppgifter: klumpa och härska”