Lean: avvikelser och förbättringar – kaizen

Produktivitetsbloggens lilla serie om LEANLean är inte primärt ett problemlösningsramverk utan snarare till för att hjälpa dig att ha rätt tankesätt kring tid, kvalitet, förhållandet mellan de båda och hur du ska ställa dig till de saker som lean kommer att visa på att du har problem med.

Det senare är viktigt att fundera kring. Ett leanarbete kommer att dra upp både små och stora saker till ytan och väl där är de svåra att bara sopa under mattan.

Inom lean skiljer man på begreppen avvikelse och förbättringsförslag. Avvikelser är kopplade till något som du, genom standardisering eller dylikt, vet skulle vara på ett sätt men inte blev så. Avvikelsen kan vara stor eller liten och positiv eller negativ. En arbetsuppgift som utfördes snabbare än förväntat kan vara exempel på en positiv avvikelse om det är för att ett bättre arbetssätt hittades, negativ om det visar sig att den gick snabbare för att säkerhetsföreskrifter ignorerades.

Förbättringsförslag å andra sidan har ingen koppling till något som faktiskt hänt. ”Det vore bra om vi alla fick truckförarutbildning” är ett förbättringsförslag. Det är vettigt och rimligt om arbetsplatsen är ett lager, mindre vettigt om du är badvakt.

Förbättringsförslag kan visa sig bli jättebra, så du ska definitivt inte hindra eller förringa dem, men till skillnad från avvikelser vet du inte om de kommer att göra dig bättre om du genomför dem. Med avvikelser vet du åtminstone om att en lösning kommer medföra att du inte stöter på problemet igen vilket i sin tur ger jämnare kvalitet.

Inom lean-filosofin ligger fokus på att fånga små avvikelser och korrigera dem, i vad som kallas för kaizen – ständig förbättring. Stora avvikelser är också viktiga att fånga, men åtgärder för att komma åt dem tenderar att vara svårare att genomföra. De involverar ofta fler personer, mer system och kan vara svårare att hålla koll på om resultatet blev bra.

Att bli lite bättre hela tiden ackumulerar fort upp. Nedan är ett starkt förenklat exempel på de tre olika förbättringsformer som finns inom lean: kaizen i rött (ständiga förbättringar), kaizen events i blått (workshops eller dylikt för att genomföra något större förbättringar) och kaikaku (revolutionerande förändringar) i grönt, med tid på X-axeln och förbättring på den kapade Y-axeln.

Jag har mycket medvetet ritat kaizen events och kaikaku med något sluttande kurvor. Större förbättringar tenderar att förfalla över tid om de inte underhålls, förslagsvis genom något i stil med kaizen. Alla tre förändringstyper har sin plats, men enskilt är de inte så starka som de kan vara tillsammans:

Kaizen motverkar förfallet i de båda andra förbättringsverksamheterna och bidrar till att totalen blir mycket högre över tid.

Att jobba med att ständigt bli lite bättre kommer alltså att sakta men säkert ackumulera ihop bra saker. Om du förbättrar dina arbetssätt varje dag så att du sparar en ynka minut på sådant som görs varje dag kommer du efter ett år ha fyra timmar mer varje dag att fylla med att göra andra saker eller ännu mer förbättringsarbete. Riktigt den takten kan låta för bra för att vara sant, men även en minut i veckan ger en timme mer per dag på ett år. Det lönar sig alltså i långa loppet att aktivt jobba med att bli bättre.

Vill du läsa mer om lean? Nästa steg i vår serie hittar du här.

Annons:

2 tankar om “Lean: avvikelser och förbättringar – kaizen

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>