Ytterligare 5 tips om mötesanteckningar

Johannes skrev för ett par veckor sedan om sin anteckningsinkompetens och gav 7 tips på hur den kunde åtgärdas.

Samma problem lider jag av. Jag kommer ibland ut från möten och det enda som finns på anteckningspapperet är en rubrik om vad mötet handlade om. Då jag precis lika gärna kan få ut detta från Outlook blir mitt försök till anteckningar i stället ett slöseri på papper.

Jag jobbar dock på att åtgärda detta och följande saker har jag lärt mig på min pågående resa mot bättre anteckningar.

1. Skaffa en bra penna och bra papper

Standardpennorna på mitt jobb är billiga bläckpennor köpta i bulk. Sannolikheten för att kunna föra anteckningar under ett helt möte utan att behöva byta penna när du använder dem är i princip noll, vilket leder till frustration och tidsspill. Se till att ha vettiga arbetsverktyg. Jag kan rekommendera en Pilot G2 om du gillar bläck/gel eller en Pilot V4 om du vill lyxa till det något med ett reservoarpenna-aktigt skrivdon.

Samma sak gäller papper. Skaffa ett anteckningsblock värt pengarna och slipp gråta över för dålig eller för bra uppsugningsförmåga eller dålig känsla.

2. Lägg inte för mycket tid på att hitta en bra penna och bra papper

Lagen om avtagande marginalnytta gäller även kontorsmaterial. En penna för 500 kronor skriver inte 17 gånger bättre anteckningar än en för 29 kronor och en Moleskine-anteckningsbok gör dig inte automatiskt till missförstådd författare. Gå på ”bra nog” till att börja med och belöna dig själv istället när du blivit bra.

3. Kör inte (helt) digitalt

Än så länge har jag aldrig hittat ett digitalt verktyg som gör det smidigt att ta bra anteckningar. Tro mig, jag har prövat det mesta men aldrig hittat något som passat bra. Lösningar med tangentbord är inte lika snabba och smidiga som en penna, tablets inte lika förlåtande. Har du hittat något som faktiskt fungerar får du gärna ge tips i kommentarsfältet.

Jag kör numera papper och penna, men scannar mina anteckningar in i Evernote för att förvara dem på ett säkrare ställe än anteckningsboken. Har jag tur och skrivit hyfsat tydligt kan jag i bland till och med genom teckenigenkänningen i Evernote lyckas fritextsöka i mina anteckningar, men det händer inte så ofta.

4. Notera metadata

Vem hade du möte med, vilket datum och varför? Kan tyckas uppenbart när du sitter i mötet, men när du ska titta på dina anteckningar 18 månader senare kan det vara bra att ha det noterat. Mer ”fluff” kring mötet ger din hjärna dessutom mer saker att koppla till när du väl försöker återskapa hur mötet gick.

5. Anteckna som att du ska beskriva mötet för någon annan

Skriv dina anteckningar inte som att det är till dig själv du antecknar, utan som att det är någon annan som kommer att läsa dem. I och med detta löper du mindre risk att hoppa över saker som du i stunden tycker är självklara.

Jag var lite skeptisk till denna metodik när jag först hörde om den, men den fungerar förvånansvärt väl. Delvis tror jag att detta beror på att man nästa är ”någon annan” när man väl läser sina anteckningar. Du är inte i samma sinnestillstånd och situation som när du satt i mötet och därför är saker som då var uppenbara inte det längre.

Har du egna tips på hur anteckningar kan bli bättre? Kommentera gärna!

Annons:

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>