7 tips för bättre anteckningar

När jag tittar tillbaka på anteckningar jag gjort undrar jag ibland hur i hela friden jag tänkte när jag skrev dem. De är i en enda röra, det är omöjligt att urskilja vad som är viktigt och oviktigt och dessutom är det uppenbart att väsentliga fakta saknas.

Jag har minst sagt förbättringspotential när det gäller antecknande. Här kommer 7 tips om hur du (och jag) kan anteckna för att få mer ut av våra noteringar.

1. Använd marginalsymboler

För att enklare hitta väsentligheterna i dina anteckningar kan du använda dig av symboler. Till exempel skriver jag [ ] ute i marginalen för att markera en uppgift jag ska göra, // för att markera en slutsats eller ett beslut och ~ för att markera en tanke, frågeställning eller fundering.

2. Skriv snabbt, korrigera inte felstavningar

Var inte så noga med att stava rätt. Det är viktigare att du får ner något än att det blir språkligt korrekt och grammatiskt prickfritt. Du har alla möjligheter att senare gå igenom anteckningarna och rätta till saker om du skulle behöva visa dem för någon annan.

3. Använd förkortningar

Du kan spara mycket tid på att använda förkortningar istället för att skriva ut hela ord. Arbete blir arb, med blir m, och blir o, polyvinylklorid blir pvc. Men var noga med att bara använda förkortningar som du vet att du senare kommer att kunna dechiffrera.

4. Använd Cornellmetoden

Ett sätt att göra det enklare att få överblick över sina anteckningar är att använda den så kallade Cornell-metoden. Dela in ditt papper i tre delar. En smal vänsterspalt, en bredare högerspalt och en yta längst ner på pappret. I högerspalten skriver du dina anteckningar. I vänsterspalten skriver du nyckelord som relaterar till det som står i högerspalten. Ytan längst ner använder du för att sammanfatta det som du antecknat på arket.

5. Gå igenom anteckningarna direkt efteråt och fyll i luckorna

Ett vanligt knep som journalister använder sig av är att efter en intervju sätta sig ensam på ett trevligt café och ur minnet dumpa det som man inte fick med i anteckningarna under intervjun. Det kan vara smart att reservera en kvart efter mötet eller seminariet för att fylla i luckorna och göra sina anteckningar lättare att tyda i efterhand.

6. Använd färger

Hjärnan funkar tydligen så att vi minns saker bättre om de är i färg. Så testa att skriva dina anteckningar med färgpenna. Ännu bättre är om du färgkodar dina anteckningar så att saker som till exempel handlar om ekonomi är blått, marknadsföring är grönt osv. Antecknar du i färg kan en klassisk flerfärgspenna kan komma väl till pass.

7. Gör dina anteckningar sökbara

Om du, som jag, för anteckningar digitalt på dator eller läsplatta – tänk på att använda ord och uttryck som du kan misstänka att du kommer att söka efter när du vill hitta tillbaka till anteckningen. Bestäm dig för om du använder begreppet ”bolag” eller ”företag” eller se till att använda båda begreppen så att anteckningen dyker upp oavsett vilket du söker på.

Det viktigaste är nog ändå att ta några slags anteckningar. Ibland har en till synes oläslig krumelur räddat mig eftersom den framkallat minnen av vad som egentligen sas på mötet.

Hur skriver du anteckningar egentligen? Tipsa vidare i kommentarsfältet!

Annons:

2 tankar om “7 tips för bättre anteckningar

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>