Verktyg och tjänster vi använder

HundmatDet finns ett engelskt begrepp som heter ”eating your own dog food”, ”äta din egen hundmat”, vilket handlar om företag som medvetet använder sina egna produkter i syfte att både testa och marknadsföra dem.

Vi testar och beskriver många verktyg och tjänster här på Produktivitetsbloggen, så vi tänkte göra något liknande hundmatsätandet genom att då och då berätta vilka vi faktiskt använder oss av och även lite kort om hur. 

Kommunikation

Tidigare hade vi e-post som primärt kommunikationsverktyg, men sedan ett par månader tillbaka använder vi oss nästan enbart av chattjänsten Slack. Till skillnad från e-post är Slack direktkommunikation, med de för- och nackdelar det ger.

Fördelarna för oss är att det är snabbt och har ökat mängden internkommunikation, nackdelen är att det har ökat mängden internkommunikation och därigenom gjort det svårare att se vad som är viktigt att veta eller uttala sig om. För att komma runt detta använder vi oss av olika kanaler i Slack, där Viktigt är till för sådant som alla måste ha koll på. I Slack ser vi även kommentarer på bloggen, varningar om problem och lite övriga notiser, genom att utnyttja de integrationsmöjligheter som finns i tjänsten. Vi har inte skrivit om Slack innan, men ett inlägg om det kommer förmodligen i framtiden.

Varje söndag har vi redaktionsmöte där vi pratar om veckan som gått och om framtiden. För kommunikationen på det använder vi gruppsamtalsfunktionen i Skype. Vi har testat Google Hangouts, men inte fastnat för det.

För att kolla deltagande på redaktionsmötet använder vi oss av tjänsten Bokat.se. Den mailar ut en inbjudan någon dag innan mötet och påminner oss om vi glömt fylla i närvaro/frånvaro.

Projekthantering

För att hålla mer långsiktig koll på vad vi gör och vad vi vill göra använder vi oss av Trello (lyssna om det här och läs om det här). I Trello har vi en övergripande tavla för hela konceptet Produktivitetsbloggen, samt undertavlor för exempelvis hemsidesutveckling, koll på inspelade och potentiella podcastavsnitt, föreläsningar och dylika projekt vi arbetar mer eller mindre aktivt med.

Dokumenthantering

Här bryter vi mot allt vad sunt förnuft heter och använder oss av två verktyg: både Google Drive och Dropbox. I Dropbox bor mycket av de mer statiska filer vi behöver, exempelvis logotyper och bilder.

Drive använder vi mer för möjligheten att skapa och samarbeta i textdokument och kalkylark. I Drive bor exempelvis våra standarder samt anteckningar från både de veckovisa redaktionsmötena och de mer infrekventa arbetsdagarna. Vi använder oss också av möjligheten att skapa enkäter i Drive: varje vecka går en länk ut till en enkät som frågar oss hur vi mår och om vi känner att vi utvecklas. Ett av skälen till att vi driver bloggen är just att vi vill få personlig utveckling, och detta är ett sätt att mäta om vi lyckas.

Övriga verktyg

Nästan alla i redaktionen använder sig av Evernote som ett personligt referenssystem och/eller bibliotek. Omfattningen varierar dock, och det är inte ett verktyg vi har till framdrift av själva bloggen.

Vi gillar även att ha koll på varandra, så när vi ska träffas fysiskt använder vi oss gärna av positioneringstjänsten Glympse för att hålla koll på allas resor och förväntade ankomsttider. Vi tror normalt sett inte på devisen ”förtroende är bra, kontroll är bättre”, men det verkar inte gälla för just geopositionering…

Har du något favoritverktyg som du tycker att vi borde använda utöver eller i stället för något av de ovanstående? Hör gärna av dig i kommentarsfältet eller på Twitter!

Annons:

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>