Ibland känns det som att familjens planering sker i vardagspusslets sprickor. Mellan jobb, idrottsträningar, hushållsbestyr och sociala evenemang ska också den gemensamma logistiken redas ut.
Kommunikationen mellan familjemedlemmarna sker oftast på väg någonstans eller när någon har uppmärksamheten någon annanstans. Ingen vet riktigt vad den andre gör och vips står du på en öde idrottsplats med fel barn i fel kläder utan möjlighet att ta dig hem.
Men det finns sätt att undvika familjelivets planeringskaos. Lösningen heter gemensam veckogenomgång.
En gång i veckan, vi har valt söndag kväll, sätter jag och min fru oss ned och gör en gemensam veckogenomgång. Vi ser till att ha våra kalendrar och tillförlitliga system uppdaterade och framme. Sen går vi igenom:
De kommande två veckorna
Vi har märkt att två veckor är den perfekta planeringshorisonten. Därför går vi igenom de fjorton framförvarande dagarna en efter en och konstaterar om någon ska vara borta, behöver bilen eller något annat som har med dagen att göra. Genom att gå igenom kommande veckor i förväg kan vi planera logistik, eventuella barnvakter och sociala evenemang.
Större grejer framöver
Dyker det upp en större grej framöver, som en längre frånvaro eller större logistiska utmaningar brukar vi flagga för det även om det inte är inom de närmsta två veckorna. På så sätt utsätter vi varandra för väldigt få överraskningar.
Aktuella projekt och ärenden ur våra tillförlitliga system
Under veckan dyker ofta tanken ”just det, det måste jag prata med min fru om” upp. Så fort det händer skriver jag upp det i mitt tillförlitliga system i en lista med min frus namn. Varje söndag plockar jag fram listan och vi avhandlar tillsammans det som står där. Min fru har en likandan lista med mitt namn.
Tack vare våra listor slipper vi försöka komma ihåg vilka saker vi behöver bolla saker med varandra om det skulle bli tillfälle. Vi vet att det kommer ett tillfälle per vecka och då vet vi också var vi hittar det vi behöver diskutera.
Om vi har större gemensamma projekt på gång (till exempel bytte vi bank nyligen) använder vi veckogenomgången för att kolla så att projektet rör på sig och planerar nästa steg.
När jag berättar om det här för vänner (som ännu inte sett storheten i rutinen) händer det att de utbrister i ett ”men gu’ va tråkigt att liksom boka veckomöte med sin livskamrat!”. Men är det inte bättre att bara ha tråkigt och planera en gång i veckan istället för att besudla varje veckodag med planering och tråkigt informationsflöde? Det tror jag i alla fall.
Hur gör du för att hålla familjens planering på banan? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!
Tommie säger:
Helt rätt approach. Friktionen i förhållandet lär minska, och det vill väl vi alla? Vad är tråkigast, att sitta ner och planera en stund i veckan eller bråka som en konsekvens av dålig planering och/eller kommunikation?
Själv bollar jag ibland idéer och ställer frågor under min weekly review (hon har inte hoppat på GTD-tåget än), funkar väl ok men gemensam ”wr” ska definitivt föreslås!