Som konsult arbetar jag med många olika kunder samtidigt, det innebär att jag måste rapportera arbetstid i flera olika projekt varje dag. Jag har länge letat efter ett riktigt bra tidrapporteringssystem och slutligen fastnat för Harvest.
Eftersom mitt arbete de senaste åren bestått av snabba byten mellan olika projekt har jag i slutet av arbetsdagen haft svårt att minnas exakt hur lång tid jag lagt på de olika kunderna. Harvest får mig att ha minutkontroll över arbetsdagen.
Harvest finns, precis som många andra system, tillgänglig överallt: i min iPhone, iPad och dator. Oavsett om jag sitter på kontoret eller är på språng så kan jag enkelt tidrapportera direkt utan att vänta tills dagens slut. Jag använder ofta timern som jag slår på när jag börjar arbetet med en kund och som jag sedan stoppar när jag är färdig. Med tvära kast mellan samtal och uppgifter får jag därmed en väldigt bra kontroll över vad jag ha gjort under dagen. I slutet av månaden ger Harvest mig fina rapporter som underlag till fakturering.
Hittills har jag egentligen inte beskrivit något unikt, allt jag nämner ovan finns ju i så många andra system. Den lilla detalj som fick mig att fastna för just Harvest är att det finns en riktigt bra Windows-widget. Det innebär att jag hela tiden i ena hörnet av mitt Windows-skrivbord har knappar tillgängliga för att snabbt tidrapportera. Jag slipper ha en separat applikation uppe hela tiden eller en applikation som jag måste öppna för varje projektbyte, med en väldigt snabb manöver kan jag komma åt skrivbordet, byta projekt och jobba vidare.
Vilket tidrapporteringssystem använder du, och varför? Använd gärna kommentarsfältet nedan.
Henrik säger:
Om du har en Android-telefon så finns gratisappen Tidrapport. Den beräknar övertid och hanterar utgifter som tex milesättning. Skapa tidrapporter i Excelformat.
Andreas Piirimets säger:
Tack för tipset!