Den finns överallt. Bland kunder, kollegor, vänner och släktingar: gnällspiken. Den gör dig irriterad och på dåligt humör. Den hittar alltid fel, vet alltid bäst och är inte mottaglig för kritik.
Jag har själv träffat gnällspiken vid många tillfällen och experimenterat med olika metoder för att hantera detta. Jag har kommit fram till fyra sätt som inte fungerar och ett som löser situationen.
1. Debattera
Gnällspiken säger exempelvis att senaste iPhonen är värdelös på grund av a, b och c. Taktik nummer ett är att snällt säga att det även finns många andra bra funktioner i telefonen och att ingen tvingar gnällspiken att köpa den. Detta fungerar inte, det ger snarare mer bränsle till brasan och de tråkiga kommentarerna mynnar ut i en ännu tråkigare diskussion. Avstå från denna metod.
2. Motattack
När gnällspiken gnäller om den senaste iPhonen så har jag provat att gå till motattack och gnälla tillbaka på gnällspikens egna gamla Motorola-telefon som gnällspiken av någon anledning hållit fast vid. Detta fungerar inte heller och mynnar bara ut i en tråkig diskussion om att den gamla telefonen minsann har längre batteritid. Undvik en motattack.
3. Gnäll tillbaka vid annat tillfälle
En annan taktik som jag har testat är att hacka på gnällspiken vid tillfällen då denne själv inte gnäller och därmed är lite oförberedd, detta i hopp om att gnällspiken själv ska inse hur dumt det är att gnälla. Det har dock visat sig att gnällspiken njuter av att bli attackerad så att gnällspikens inre frustrationer kan få utlopp på nytt, det hela slutar i en ny energislukande och negativ diskussion. Vips så ha jag skapat nya gnälliga diskussioner utöver de som redan fanns så detta sätt kan inte rekommenderas.
4. Låt bli att lyssna
När gnällspiken sätter igång så har jag provat att ignorera och inte besvara kommentarerna, ungefär som att jag är djupt försunken i någonting annat. Detta resulterar alltid i att någon annan i sällskapet tar upp tråden och börjar debattera med gnällspiken och det är omöjligt att inte lyssna. Det är även omöjligt att inte sitta och reta upp sig i tysthet på dumheterna som sägs. Nej, detta fungerar inte heller.
5. Le, ignorera och byt ämne
När kommentaren om att den senaste iPhonen är dålig kommer så smilar jag kort och lätt med ena mungipan och tar sedan upp någonting annat med allvarlig min: ”Annars då, vad gjorde du i helgen?”. Detta är alltså en kombination av härskartekniken ignorera och ett snabbt och improviserat ämnesbyte. Diskussionen dör direkt innan den börjar äta energi och detta har visat sig vara en riktigt bra och fungerande taktik. Äntligen har mina gnällspikar tystnat, vi får se hur länge det håller.
Hur gör du för att hantera dina gnällspikar?
Erik säger:
Vem fan bryr sig om en kollega som gnäller över en iphone? Det har inget med arbete att göra. Problemen med gnällspiken är när det går ut över arbetet. Som i mitt fall.
En äldre herre som gnäller över allt, och allt är helt totalt omöjligt kan det låta som. Han hittar på problem och bekymmer som saknar betydelse istället för att bara lösa problemen. Han kommer även var tionde minut och ska ”ta en femma” så att man blir mer eller mindre tvungen att sätta sig med honom. Hur löser man det som lärling? När man själv vill arbeta hårt, men har en kollega som konstant stör, och drar ner arbetet? Han är snäll, och en vän så jag vill ogärna hänga ut honom till chefen. Så hur berättar man för den här mentorn att han är slö, gnällig, lat och borde gå ner o sätta sig i bilen?
Emil säger:
Confront the brutal facts. ”Jag är ledsen XYZ men det här är ett problem för mig, skulle du kunna försöka att inte….”
Vissa företag använder sig av färgmarkeringar (grönt, gult, rött). Där grönt betyder tillgänglig, gult endast jobbrelaterat, rött stör ej. Man kan ha föremål med dessa kulörer som man ställer fram. Själv hade jag tre färgade A4-papper. Dessa hängde jag upp som en kalender på en krok intill mitt skrivbord. För att förtydliga på andra så satte jag en förklarande text (vitt printat mindre papper ovanför) vad varje sida betydde.
Grön – Ledig
Gul – Endast jobbrelaterat
Rött – Stör ej! Tack
Om någon då kom vid fel tillfälle så pekade jag på skylten eller så sa jag ursäkta men kan vi ta det senare (beroende på hur irriterad jag var).
Men det bästa knepet jag kan ge dig är att hoppas att han blir kompis med någon annan eller flyttad till en annan avdelning. Been there done that :)
Andreas Piirimets säger:
Hej Erik,
Mitt exempel med iPhone är, precis som du antyder, väldigt banalt. Oftast handlar ju gnällandet om helt andra saker.
Du har en knepig sits. Jag tror nämligen det är väldigt svårt, kanske omöjligt, att ändra detta beteende hos andra människor. De måste själva inse hur de påverkar sin omgivning, det bästa tricket är att han möter sig själv en vacker dag. Du borde givetvis försöka prata med honom och få honom att inse vad hans agerande leder till, men bli inte nedslagen om det inte fungerar.
Det är enkelt att tänka ”prata med honom” eller ”prata med chefen” så löser sig allt. Den typen av tips funkar i teorin, i praktiken sitter man ofta i ett beroendeläge (såsom mentor/lärling) där ett sådant agerande förstör relationen till kollegan och därmed även förstör möjligheterna för dig att ta dig vidare karriärmässigt på ditt nuvarande jobb.
Mitt tips blir ändå samma som Emils: riskera relationen till kollegan genom att berätta rakt och ärligt vad hans agerande leder till (du blir störd och kan inte jobba). Prata med först honom och sedan din chef. Din kollega kommer kanske inte att ändra sitt beteende, men din chef måste antingen kunna ge dig en annan mentor eller ställa större krav på din kollegas arbetsinsatser. Om han inte kan det så har du en situation som långsamt bryter ner dig. Se då till att skaffa dig de erfarenheter du behöver på detta jobb för att kunna få ett likvärdigt eller bättre jobb någon annanstans. Din energi och ditt glada humör är viktigare än jobbet. =)