GTD är en förkortning av ”Getting Things Done”. Det kan beskrivas som en metod, ett system eller för vissa nästan en religion som får dig att få saker gjorda.
I några enkla steg och med några enkla regler slipper du gå omkring och oroa dig för att du missat en deadline, eller fundera på om du gör rätt saker, eller känna dig övertyngd med arbete. Du får kontroll helt enkelt.
Det låter jädrans bra och det är det också. Så risken är stor att när vi nu sätter igång vår GTD-skola att vi låter lite halleluja. Men testa några av metoderna, funkar det för dig så funkar det, om inte har du i alla fall lärt dig något nytt.
Hela historien med GTD började med att en man vid namn David Allen skrev boken ”Getting things done”, (eller på svenska ”Få det gjort – svart bälte i vardagseffektivitet”). Där beskriver han grundligt metoden som ger dig ett ”sinne som vatten”.
Enkelt uttryckt går metoden ut på att samla alla saker som ska göras i ett logiskt, överskådligt och tillförlitligt system för att sedan snabbt kunna avgöra vilken åtgärd som ska göras vid varje tillfälle.
GTD-metoden har ett arbetsflöde som går igenom fem stadier:
- Samla in
- Bearbeta
- Organisera
- Gå igenom
- Göra
Vi kommer i vår lilla GTD-skola att ägna ett inlägg till varje stadie och utveckla tankesätt och lokalisera kritiska punkter.
Det finns mycket mer att skriva om GTD och jag är övertygad om att mycket här på produktivitetsbloggen kommer att handla om GTD.
Om du vill vara en duktig elev och komma före sticker du iväg och köper boken, annars väntar du någon vecka så kommer nästa lektion i GTD-skolan upp här på Produktivitetsbloggen. Då skriver vi lite om första steget i metoden: samla in.
3 tankar om “GTD-skolan del 1, Inledning”
Kommentarsfunktionen är avstängd.