Dölj alla uppgifter som ändå inte kan göras just nu

Dölj alla uppgifter som ändå inte kan göras just nuHur många gånger per dag tittar du på din att göra-lista? Och hur många gånger hoppar du över punkt 1 och 2 eftersom de väntar på mer information från kollegor, för att sedan hoppa över trädgårdsarbetet i punkt 3 eftersom det regnar ute och istället ta punkt 4? Här kan en ”hotlist” behövas.

Min att göra-lista består av en väldigt stor mängd punkter men en ganska kort hotlist. Min hotlist består endast av de punkter som kan utföras just nu. Övriga punkter som av någon orsak inte kan utföras just nu visas inte på min hotlist. Detta gör att jag direkt kan beta av mina punkter uppifrån och ner utan att varje gång behöva bläddra i listan för att hitta lämpliga uppgifter och även känna mig lugn när listan är helt tom.

Jag låter min hotlist genereras automatiskt av mitt att göra-program Toodledo genom att ange starttider för alla punkter. En punkt som inte kan göras idag får starttid imorgon (eller senare) så att den inte syns idag.

Hur gör du för att få en överblick över din att göra-lista? Skriv gärna ner dina tankar i kommentarsfältet nedan.

Annons:

4 tankar om “Dölj alla uppgifter som ändå inte kan göras just nu

  1. För tillfället kör jag Wunderlist, den saknar en hel del funktioner men är gratis och funkar för tillfället. Framförallt så gillar jag att det går att maila tasks till den.

    Framförallt letar jag efter någon som har 100% stöd mot Outlook, det verkar inte finnas någon som har det. Toodledo och RTM gör det till viss del, men synkar inte allt.

    Omnifocus har jag hört mycket positivt om och hade jag kört 100% Mac hade den förmodligen varit ett alternativ. Den är snygg också, vilket inte är helt ovidkommande för mig. Det är annat än Toodledo och RTM de är rätt gräsliga.

  2. Personligen använder jag Omnifocus, men jag har testat de allra flesta som verkar lovande. Dels för att jag givetvis är öppen för att använda något annat än den jag är van, men också för att jag coachat några stycken i GTD och alla är inte exklusiva användare av Apples produkter eller för den delen inte beredd att betala det Omnifocus kostar.

    Min erfarenhet är att Toodledo antagligen är ett av de alternativ som erbjuder bredast funktionalitet för både GTD och det du beskriver i artikeln, men ändå helt gratis. Andra bra alternativ är Get it Done (alla plattformar), The Hit List (annat fantastisk verktyg till Mac/iPhone) och MyLifeOrganized (lite dyr men kanske ett av de kraftfullaste jag sett, till alla handhållna enheter + Windows).

  3. Varför just Toodledo om man får fråga?
    Har testat lite olika men har inte hittat någon som är riktigt klockren än.

    • Andreas Piirimets säger:

      Jag har provat lite olika system, bland annat Remember the milk, Tasks i Outlook m.m. Toodledo tycker jag fungerar bra både från min iPhone och på datorn med webbläsare. Det är enkelt att få en bra överblick, man kan enkelt skapa en hotlist och även skapa delmängder av sin hotlist (t.ex. aktuella uppgifter för ett enskilt projekt).

      Ovanstående kan förmodligen sägas om många andra system också, i slutändan handlar det nog mest om tycke och smak.

      Vad använder du?

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>