Var din egen tidsstudieman och höj produktiviteten

Tid är det enda vi föds med, brukar jag säga ibland när jag vill verka märkvärdig. Men vad använder vi tiden till, egentligen? Jag tog en vecka och tog tid på allt jag gjorde. Både på jobbet och privat. Allt från telefonsamtal med kollegor till tandborstning klockade jag. Nu vet jag minut för minut vad jag slösar min tid på.

Till exempel vet jag att morgonpromenaden med hunden tar 15 min +- 2 minuter.Det finns flertalet verktyg för tidtagning, eller så kallad timetracking, att välja mellan. Jag fastnade för ett som heter Toggl. Det är ett webbaserat verktyg med appar utvecklade till både Ios och Android.

I Toggl finns möjligheter finns att ställa in projekt och klienter. Jag gjorde så att jag ställde in klienter utefter mina åtaganden. Så jobbet blev en klient, personligt blev en och huset blev en annan. Projekten lyfte jag en konkretionsnivå. Jag hade projekt som hette ”Jobb – Möten”, ”Jobb – Administration”, ”Personligt – Personlig hygien” etc. På så sätt kunde jag enkelt se hur mycket av min arbetsvecka som gick åt till möten och hur mycket tid jag tillbringade i badrummet, för att ge två exempel.

För varje aktivitet försökte jag vara ännu mer konkret. En aktivitet kunde namnges ”Möte om översiktsplan” i projektet ”Möten” med klienten ”Jobbet”.

Ibland segar Toggl mer än lovligt, det känns allmänt buggigt och det gjorde bitvis att det tog längre tid att mäta tiden än att göra det man skulle ta tid på. Men det finns som sagt andra verktyg att välja på. De flesta är väldigt anpassningsbara men i grunden anpassade för frilanskonsulters behov.

Fördelar med tidtagning

Den största fördelen som jag upplever är att jag blir medveten om vad jag håller på med när jag tar tid på det. Jag kan ju inte hålla på och multitaska för att då vet jag inte vilken rubrik jag ska skriva i Toggl. Jag blir alltid tvungen att tänka på vad jag använder min tid till och har då större möjlighet att välja att använda den till något produktivt.

Ytterligare en fördel är att det blir lätt att se vad man har gjort under dagen. Ibland känns det som att dagarna bara går och inget blir gjort. Men om man noga skriver ner vad man använder tiden till är det lätt att blicka tillbaka och konstatera att man faktiskt har fått en hel del gjort.

En annan effekt av att ta tid på sina aktiviteer blir ju oundvikligen att man vill försöka trimma sig själv. Kan jag äta frukost på under 15 minuter med bibehållen kvalité?

Nackdelar med tidtagning

Det tar tid och eftertanke att ställa in klienter och projekt. Sen tar det ju också tid att sitta och göra analysen. Om du som jag, gillar statistik finns ju alla möjligheter att bottenlöst försjunka i hur många minuter du ätit frukost senaste veckan.

Ibland gör man faktiskt ingenting. Man måste helt enkelt acceptera att ha poster som heter ”slå dank” och ”lufsa runt”.

Men den största nackdelen med att timetracka är den överhängande risken att bli betraktad som en pedantisk dåre med ett ohejdat kontrollbehov. 

Har du erfarenheter av timetracking? Dela gärna med dig i kommentarsfältet.

Annons:

3 tankar om “Var din egen tidsstudieman och höj produktiviteten

  1. Jag tidsmätte på jobbet under våren i syfte att svara på frågan ”vilket ansvarsområde försvinner all tid ned i?”. Detta gjorde jag genom att ha en tabell med fem boxar per dag. Respektive box fyllde jag med en symbol eller färg baserat på vad jag gjorde under ungefär så stor andel av dagen. Jag körde alltså inte på minutnivå utan ganska grovt, men det fyllde mitt syfte bra.

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>