Seinfelds tips till högre produktivitet

Jerry SeinfeldTro det eller ej, men min tids amerikanska humor-ikon Jerry Seinfeld inspirerar många till högre produktivitet. Med hög arbetsmoral och tusentals nedlagda arbetstimmar lyckades han attrahera en storpublik i många år med sitt TV-program situationskomedin ”Seinfeld”. Jag har gått igenom några av Seinfelds karriärsinsikter kopplat till produktivitet och förklarar dessa med vardagssituationer som vi alla kan hamna i men vill ta oss ur.

Förstå dina kritiker så att du kan jobba med istället för emot dem
Vi kommer alla vara omringade av ”kritiker” eftersom vi alla är unika och olika människor. Vi kan omöjligen tänka och tycka samma om allt, och det är ju bra för att fånga upp alla viktiga perspektiv kring en utmaning, aktivitet eller åsikt som exempel. ”Comedy is no joke” uttryckte Seinfeld, och med miljonpublik fanns det alltid några med negativa åsikter kring hans program. Istället för att stänga ute dessa och koncentrera sig på resterande skara, så la Seinfeld tid på att även lyssna på sina kritiker för att förstå, visa respekt och ge svar. Finns det situationer för dig som hämmar ditt kreativa tänkande på grund av att du febrilt försöker undvika att lyssna på dina värsta kritiker oavsett om det är din fru, din bästa kompis eller din arbetskamrat? Oja, skulle jag säga när du tänker efter! Så öppna sinnet mer och lyssna även på dina kritiker. Att lyssna för att förstå frigör energi och stimulerar kreativitet, samtidigt som du visar respekt. Kom ihåg, att lyssna är inte samma som att hålla med.

Tillsammans är ni starka – tro på ”laget”
Vi består alla av olika lag i livet, där laget består av dig själv och en eller flera andra människor i din omgivning. Du har laget där hemma kanske med fru och barn, och du har laget på jobbet med dina arbetskamrater och olika arbetsgrupper. Hur ni fungerar tillsammans är avgörande för hur laget mår och lyckas prestera – oavsett spelplan. Den starkaste succéfaktorn enligt Seinfeld för hans program var lagets inställning och tro till lagets prestation, dvs att de alla hela tiden kände att de var roliga tillsammans. Så länge de alltid kände detta själva och bejakade varför de kände så, kände även publiken detta. Energi och tron på varandra smittar lätt av sig, oavsett om du uttrycker det i ord eller inte. Ta en titt på dig själv, vilka lag tillhör du och vad gör du för att tro och sprida energi till ditt lag? Det är så sant som min fotbollstränare alltid sa när jag var yngre och spelade 11-manna, ”om ni tror på varandra och spelar tillsammans, kommer ni fortfarande vara 11 spelare men känna drivkraften som om ni vore 12”.

Prestationen framför personen
Att vara huvudkaraktären i ett situationskomediprogram som bär ditt eget namn, och där du dessutom spelar dig själv som komiker sätter självklart dig själv under stor press och alltid i rampljuset. Men Seinfeld hade en stark åsikt kring att han själv skulle spela ganska neutralt och inte nödvändigtvis alltid själv vara rolig. Det räcker att ”någon är rolig så är programmet roligt”. Vem har inte garvat till bristningsgränsen åt Kramers upptåg? Vi står alltid inför utmaningar i livet, så väl tuffa jobbuppgifter som relationer på hemmaplan. Vad det än må vara så är det prestationen ni gör tillsammans som är viktigast, och för att uppnå detta kan du själv inte alltid stå i rampljuset. Strunta i vad som är ditt och mitt, tänk istället på vad ni ska uppnå. Är det att få mat i magen för att få energi i kroppen? Att då se att vi har fem mackor och tänka ut hur vi bäst fördelar dessa för alla ska få energi, når bättre resultat än att jag måste ha två mackor för att jag är viktigast och ni andra får dela på resten.

Bild från Daily Inspires. Trots huvudfokus på Seinfelds insikter, är många av mina utsvävningar grundade på en härlig livsfilosofi från Wiström coaching.

Annons:

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>