Förändra ditt beteende för att nå ditt mål

Det svåra är inte att börja vägen till att nå ditt mål. Det svåra är att fortsätta. Troligen måste du längs vägen förändra ett eller ett par inarbetade beteenden, vilket ofta inte är det lättaste. Enligt BJ Fogg, beteendevetarguru, är trixet för att förändra ett beteende att kombinera motivation, förmåga, triggers (utlösande faktorer) och att förenkla för sig själv så mycket som möjligt.

Fogg har utvecklat en beteendemodell som visar att tre faktorer måste sammanfalla vid samma tidpunkt för att skapa en förändring: motivation, förmåga och triggers.

Om du inte lyckas förändra det du vill saknas minst en av dessa faktorer. Bilden ovan visar att det som gör att du får saker gjort (triggers) inträffar då motivationen är högre än vad uppgiften är svår. Det vill säga att om uppgiften är riktigt knivig måste din motivation vara på topp, medan en medioker uppgift  kräver en låg motivation för att lyckas.

Exempel

Börja träna

Ett klassiskt misstag är att gå ut för hårt. Du är högmotiverad, vill komma igång och planerar 5 pass/vecka. Ganska snart känns ambitionsnivån för hög och motivationen sjunker snabbt. Till slut hoppar du över träningen. Bättre att istället börja lätt och öka successivt  Då utvecklas din förmåga i takt med motivationen och du etablerar en ny vana. En trigger kan vara att ha träningsväskan färdigpackad och synligt framställd vid ytterdörren. Andra förenklingar kan vara att träna nära hemmet, avsätta tid i veckoschemat och göra träningen till något roligt.

För att göra det lättare för dig att identifiera de olika faktorerna kan de specificeras ytterligare enligt nedan:

  • Motivation: Njutning/smärta, hopp/rädsla, social acceptans/förkastande
  • Förenklingsfaktorer: Tid, pengar, fysisk ansträngning, hjärnans cykler, social avvikelse, icke-rutinmässigt
  • Triggers: Underlättande, gnista, signal

Om du tycker det här veckar intressant kan du läsa mer och få hjälp med någon specifik beteendeförändring du önskar hos dig själv på The Behavior Wizard. Fogg har också delat in beteendeförändring i 15 olika sätt. CNN Money anser att Fogg är en av 10 nya gurus du borde ha koll på inom business och management. Modellen kan även hjälpa oss strukturmänniskor att förstå psykologin bakom beteenden då vi äntligen får se det lite mer uppspaltat.

Annons:

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>