Få det gjort som en president

Den fria världens ledare, världens mäktigaste man, överbefälhavare över den sista supermakten och president i de förenade staterna av Amerika. Barack Obama lär minst sagts ha mycket att göra. Frågan är hur han får det gjort?

Sajten 99u har satt samman pusselbitar från flera reportage som ger en bild av hur en statschef får saker ur händerna.

1. Ligg steget före tack vare kvällen före. Innan Obama beviljar John Blund audiens avslutar han dagen genom att gå igenom lösa trådar från dagen och förbereda sig för nästa. Det sista arbetspasset i ensamhet gör det möjligt att fokusera.

2. Begränsa antalet beslut, förenkla de som kan förenklas. ”Jag vill inte bestämma vilka kläder jag ska ha på mig eller vad jag ska äta. Jag har för många andra beslut att fatta” har Obama sagt till Michael Lewis på Vanity fair. Genom att delegera beslut till andra kan han fokusera på de som verkligen spelar roll.

I memon från vita huset syns också rester av en annan strategi som underlättar beslutsfattandet. Längst ner på sidan finns tre kryssrutor. ”Instämmer”, ”Instämmer inte” och ”Låt oss diskutera detta”.

3. Slå dövörat till kritikerna. I vita huset tittar de inte på nyhetskanalerna CNN eller MSNBC. De följer inte politiska kommentatorer eller proffstyckare. De tittar på Sports Center och diskuterar det istället. Istället för att fokusera på vad folk pratar om vad man gör, så fokuserar de på vad de gör.

4. Träna. Presidenten börjar varje dag med 45 minuters konditions- och styrketräning. För ”om han får sin träningstid kommer hans övriga tid vara mer produktiv” enligt Obamas tidgare kampanjchef.

5. Helga din privata tid. Det finns tre tider varje dag som är heliga och som inte får bokas in av annat i presidentens kalender. Förutom träningen och kvällspasset med arbete är middagen med familjen icke förhandlingsbar. Middagen med döttrarna ger Obama perspektiv på jobbet.

Vad är icke förhandlingsbara tider för dig? Hur gör du för att rensa i beslutsfloden? Tipsa i kommentarsfältet!

Annons:

3 tankar om “Få det gjort som en president

  1. Rensa i beslutsfloden

    Tre bokstäver: GTD. Så många beslut, så mycket onödig tid man kan spendera på dem. Det är inte så mycket antalet beslut som är jobbigast, om man inte är president, det är mer energin de tillåts ta.

    Måltider: Gör en veckomeny. Visst, man håller inte alltid veckomenyn, men det beror oftast på att man får infall och en vilja att gå ifrån den, och de besluten tar inte energi. Måltiden man valde bort finns dessutom som alternativ till framtiden då.

    Var inte perfektionist: James Cameron sa i Inside the Actors Studio (har jag för mig) ”People call me a perfectionist, but I’m not. I’m a rightist. I do something until it’s right, and then I move on to the next thing.” Detsamma gäller beslut. Står man med två till synes likvärdiga alternativ (ska jag välja en vit eller svart iPhone? ska vi centrera loggan eller vänsterställa den? duger min formulering eller ska jag spendera 10 minuter av lunchen med att försöka snygga till den?) gäller det att inse att det sällan behöver bli perfekt. I de absolut flesta fall räcker det med att det blir rätt.

    Älta inte det som inte går att kontrollera: Spendera inte tid på att ångra gamla beslut eller på sådant som ligger utom din kontroll. Allt för ofta spenderar man enorma mängder energi på att försöka besluta om sådant man inte kan göra ett skvatt åt. Filtrera, filtrera, filtrera.

  2. Helig tid: I mitt nya jobb blir det ibland möten efter arbetstid och en del inplanerade resor. Därför ser jag till att varje dag som det inte är en kris eller ett inplanerat möte ska man i princip kunna ställa klockan efter när jag går hem.

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>