Har du problem med att hinna med allt du har att göra på din att göra-lista? Du är inte ensam. Efter ett tag kan mängden punkter på din lista kännas så massiv att det i sig blir ett hinder för att kunna jobba effektivt med dina prioriteringar. För att försöka komma åt det problemet kan du testa att göra dagliga mindre listor, men hur stora ska de vara?
En mängdregel att testa är 1-3-5: en stor uppgift, tre mellanstora saker och fem små. Detta ger en total på nio – ett tal som faller inom ramen för vad vi som människor sägs kunna hålla koll på (7 ± 2 brukar anges som gräns). Dessutom är det en ganska angenäm mix: lyckas du genomföra allt får du dels bort en massa sand i de fem småsakerna men lyfter även bort en stor sten och lite grus.
Varför fungerar detta då? Min högst personliga åsikt är att det är för att modellen använder sig av en viktig metod för att öka din produktivitet: begränsningar. Om du inför en begränsning på hur många saker du vill hinna med under en dag tvingas du att aktivt tänka efter och prioritera vad som bör göras och vad som kanske inte är så viktigt just nu. Du kan hur som helst inte göra allt samtidigt. Bättre då att välja vad du faktiskt helhjärtat ska syssla med och leverera under dagen.
Om du skulle råka hinna mer än vad du tänkt dig då? Ingen fara – angrip något annat viktigt eller brådskande. 1-3-5-listan är ju trots allt bara en delmängd av din stora lista.