#098: Vilken GTD-app ska man använda?

En av de vanligaste frågorna vi får kring GTD är ”vilken app ska man använda?” I veckans podcastavsnitt ställer Johannes och Daniel den frågan till Stefan från konsultbolaget Centigo, för att få höra vad en certifierad GTD-tränare svarar.

Längd: 11:48

Mer info och länkar:

Lyssna här:

 

Ladda hem: 098 – Vilken GTD-app ska man använda?

Prenumerera på podcasten via följande RSS-flöde: https://www.produktivitetsbloggen.se/kategori/podcast/feed/, eller genom iTunes.

Signaturmelodin är Rythme Gitan av Latché Swing.
<< #097: Ny version av GTD-boken på svenska#099: Hur hantera kontakter? >>
Annons:

8 tankar om “#098: Vilken GTD-app ska man använda?

  1. Jag håller på att utveckla mitt ”workflow” som jag kallar för F.I.X IT! Jag börjar med att skriva saker på ett stort papper (att-göra, projekt, skannar genom anteckningar, kvitton, visitkort, sms, Facebook meddelanden, mobilsamtal, email, och bläddrar fram och tillbaka minst två veckor i min Moleskine kalender).

    Jag för in att-göra saker i TeuxDeux appen och gör prioriteringar i Eisenhower Matrix app / papper. Jag funderar på att testa Kosio Angelovs, Daily Action Planner. Jag använder Trello för projects som jag arbetar med andra och jag kommer använda detta verktyg för mina framtida böcker om te.

    Jag kommer använda Workflowy för kvartals och årsgenomgångar, för att samla allt på ett ställe och få en bra överblick.

    Det jag måste bli bättre på är att regelbundet göra mina veckogenomgångar och reflektera mer över hur veckan har varit. Ting tar tid och introspektion är en bra form för reflektion. Har Ni någon app för veckogenomgångar? ;)

    Mitt produktivitetssystem är en kombination av penna och papper, notisar på kanban anslagstavlor, och appar på mobilen och datorn. Grundbulten i system är min Moleskine papperskalender där jag kan skriva upp mötestider på ena sidan och minnesanteckningar och att-göra saker på andra sidan av uppslaget. Jag kommer börja med att använda olika färgpennor som går att sudda ut texten genom friktion (Pilot Frixion pen). Do first (grön), Schedule (blå), Delegate (orange), Don’t do (röd) – Eisenhower.me

  2. Hej Markus,

    Själv använder jag just nu OmniFocus för mina aktiva projekt och aktiviteter. Lägger även in stödinformation för aktiviteter i OmniFocus.

    Brukar också OneNote för allmänt referensmaterial samt projektstöd. Har även samtliga fokusnivåer definierade i OneNote samt ett antal checklistor.

    Jag har dock haft ett digitalt system enbart i Outlook-miljön som fungerade toppen, speciellt i kombination med OneNote. Men eftersom jag utbildar en hel del i Outlook nu, så har jag valt att lyfta över det mesta av mitt operativa liv till OmniFocus.

    Stefan

    • Andreas Piirimets säger:

      Hej Stefan,

      Jag körde med Outlook tasks för många år sedan men övergav det då jag aldrig lyckades synka alla tasks på ett bra sätt till iPhone och iPad. Jag fick använda tredjepartsprogram som alltid lyckades skapa konflikter och dubbletter.

      Innan du flyttade till OmniFocus, använde du Outlook tasks? Lyckades du i så fall synka det till telefonen, och hur?

      • Hej Andreas,

        Precis jag nyttjade då Outlook Tasks.

        För att synka aktiviteterna använde jag appen TaskTask. För mig fungerade detta utmärkt och jag upplevde aldrig några problem med synkningen.

        Stefan

  3. Markus Bånnsgård säger:

    Vilken besvikelse! Så fort jag såg ämnet blev jag intresserad men jag blev besviken när ni inte tipsade om en enda app. Ni säger att man ska ta inspiration från andra och fråga vad andra använder men ni vägrar tala om vad ni själva använder. Jag förstår poängen i att prata om metodiken istället för verktygen men vi är nog ganska många som är ordentliga GTDare och kan utvärdera en app (eller setup av program/appar) och hämta inspiration utan att direkt hoppa på det utan att tänka på metoden.

    Gör ett riktigt program istället där ni helt sonika listar er setup och vilka för och nackdelar det har för er. Ni säger ju själva finns ett väldigt sug efter dessa tips. Hur kom ni själva igång om ni inte fick tips och inspiration från andra?

    Så…nu har jag klagat alldeles för mycket. Jag vill avsluta med att säga att ni gör en grym pod och blogg och jag ser fram emot varje avsnitt. Keep up the good work!

    • Andreas Piirimets säger:

      Hej Markus,

      Tack för din feedback, det uppskattas. Vi ska se till att hålla oss till ämnet på ett bättre sätt framöver.

      I korthet kör jag själv en grundsetup som består av Toodledo/Evernote/Outlook/Trello med lite IFTTT-recept för att koppla ihop dessa, jag ska se till att berätta mer om detaljerna framöver.

      Vad kör du själv för GTD-appar?

      Mvh Andreas

      • Spännande! Det ser jag fram emot. Jag använder själv Nozbe som är en plattformsoberoende GTD-applikation. Det passar mig då jag inte har möjlighet att installera programvara på min jobbdator utan är hänvisad till webapplikationen som fungerar bra. I jobbet använder jag Onenote för referesnmaterial av samma anledning som ovan och för personligt bruk använder jag Evernote för alla typer av dokument och Dropbox för filer. Just Nozbe har jag inte hört hört något om i produktivitetsbloggen men jag tycker det är väldigt bra och kan rekomendera det.

        • Andreas Piirimets säger:

          Nozbe – kul, jag har aldrig provat det men måste göra det vid tillfälle.

          Du kör två referenssystem samtidigt, OneNote och Evernote. Det betyder att du borde kunna se skillnaderna mellan dessa på ett bra sätt. Vilka fördelar/nackdelar ser du om du jämför dem?

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>