Är du 100% säker på hur du får det du vill? Vet du exakt hur du ska framställa vem du är, vad du gör, vilka mål du har och vad du åstadkommit – och detta på kort tid? Då behöver du inte läsa det här inlägget.
Nedan beskrivs två varianter av hur du effektivt presenterar dig eller det du vill göra på kort tid, ofta kallat hisspresentationen. Hisspresentationen är ditt allra viktigaste verktyg för att visa andra vad du gör på ett snabbt sätt. Fokus ligger på att vara väl förberedd den dag du får chansen att träffa rätt person i hissen, vid kaffemaskinen eller annan godtycklig plats. Du ska veta vad du vill säga och ta tillfället att få det sagt.
Kortfattat så ska förberedelserna leda till att du kan svara på frågan: Vad gör du? Hisspresentationen ska vara en kort, kreativ beskrivning av vad du gör – som dessutom ska sticka ut så att mottagaren kommer ihåg dig.
4-minutersvarianten
Välskrivna rapporter och smart utformade PowerPoint-presentationer i all ära, men det kräver att målgruppen läser dem/lyssnar på dem. Vill du ta saken i egna händer har du en inövad presentation i bakfickan.
Steg 1 – Mål
Vad är det du vill uppnå? Tänk på helheten och fundera över det viktigaste budskapet du vill få fram och vilken känsla du vill att mottagaren ska ha när hon går därifrån. Tänk även på vad du inte ska berätta om, så att du lättare kan behålla fokus. Det ska vara enkelt som möjligt så att du kommer ihåg det och så att mottagaren hänger med.
Steg 2 – Anpassa till målgruppen
Förstå målgruppens behov, annars kommer hon inte att ta in det du säger. Presentationen blir effektivare om den handlar om hur du löser andras problem snarare än enbart dina egna. Kanske ska de även involvera hela organisationen. Visa hur du möter behoven.
Steg 3 – Förbered dig
Läs på och var förberedd med relevanta fakta, även sånt du inte ska berätta om. Samla material och bevis så att du tidigt i presentationen kan få fram ditt budskap. Prata med intressenter så att du kan förbereda svar på de frågor som kanske kommer.
Steg 4 – Öva!
Att få fram sitt budskap på kort tid är inte lätt utan kräver noggranna förberedelser. Eftersom ditt fokus bör ligga på budskapet och inte hur lång tid presentationen tar måste du öva.
15 sekundersvarianten: Vad, vem, varför? + krok
Om hissen är ruskigt snabb, eller den du vill prata med är på språng har du kanske bara 15 sekunder på dig. Men är du väl förberedd kanske 15 sekunder är allt du behöver.
Beskriv vad du säljer, vem du hjälper, varför du hjälper vem och vem som står bakom företaget. Avsluta med ett försök att få tillstånd till kontakt (det som gör att du får en chans att kontakta personen).
Exempel.
”Jag driver en blogg för människor som är intresserade av produktivitet. Vi skriver om allt som gör dig mer produktiv och ökar din vardagseffektivitet. Förutom produktivitetsbloggen gör vi också podcasts, anordnar träffar och håller föreläsningar. Om du vill kan jag skicka dig en länk så du kan titta mer när du har några minuter över.”
13 sammanfattande punkter och tips
- Bestäm ett mål (ny kund, nytt jobb, ny partner…)
- Fokusera på mottagaren, vad vill hon/han höra (snarare än vad du vill berätta)?
- Försök inte få med allt
- Var intressant, men undvik skryt
- Var ärlig, överdriv inte
- Tro på det du säger!
- Upprepa dig inte, du tappar tid och intresse
- Ha ögonkontakt, det gör mottagaren engagerad
- Var inte för generell, då är du bara en i mängden
- Ha några varianter förberedda, så att du kan variera och/eller anpassa
- Träna in några frågor så att du på ett avslappnat sätt kan fortsätta samtalet efter hisspresentationen
- Be om feedback från vän eller kollega
- Öva!
Läs mer här om när det kan vara bra att ha en hisspresentation färdig för leverans.
ingalill de bruin säger:
Jag hittar mycket användbart här,trots att jag ej jobbar på ett företag .
Det skulle vara intressant att få lite exempel som är mer ”utanför”jobb o sälj.
Jag letar efter allt som ökar min egen privata effektivitet.Tror att mycket av detta kan vara bra att träna på när man som jag har ad/hd.Jag behöver mycket struktur.
Försäljningschefn säger:
Välskriven och bra sammanfattning om hur du skapar en säljande hisspresentation.
Tack för länk!
Snygga bilder :)
Kajsa Björn säger:
Tack! Som du kanske förstår följer jag dig och uppskattar många tips och inspiration till egen utveckling.