E-post istället för papperspost från myndigheter

Det papperslösa kontoret, och för den delen hemmet, är fortfarande en bra bit bort. Jag tillhör skaran som ser fram emot att minimera mängden papper, till ändamål där papper är lämpligt. För mig kan det handla om när jag behöver få överblick över ett problem, då är ett blankt papper oslagbart att börja med.

Däremot, allmän information eller post som kräver en åtgärd av mig: räkningar att betala, enkäter att besvara eller annan myndighetspost gör sig mycket bättre i digitalt format. Ett steg i rätt riktning, mot det papperslösa samhället, är tjänsten ”Min Myndighetspost”. 

Jag har nyss registrerat ett konto hos Min Myndighetspost och har ännu inte fått något meddelande. Därför är detta inlägg mer ett tips än en recension. Jag vet dock att jag gillar det innan jag ens hunnit testa ordentligt. Att kunna samla information, eller i alla fall länka ihop, den tilltalar mig mycket. Med ett digitalt meddelande kan jag sätta upp en åtgärd i mitt att göra-system med en länk till myndighetsbrevet och alltid ha möjlighet att följa upp. Risken är annars att när jag får en lucka så är jag och det fysiska brevet på olika platser… 

Min Myndighetspost kan registreras både privat och av företag och du har i dagsläget möjlighet att välja att få information från följande myndigheter:

  • Skatteverket
  • Bolagsverket
  • Transportstyrelsen
  • SUNET vid Vetenskapsrådet

När du registrerar ditt konto så får du välja om du vill få meddelande om nya brev antingen till en e-postadress eller via SMS. Det finns även appar till både Android och iOS.

Dessutom kan du ge andra tillgång till din brevlåda, till exempel din bättre hälft som också ges möjlighet att hantera informationen och göra något åt den.

Mina meddelanden förvaltas och utvecklas av Skatteverket i samverkan med Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Tillväxtverket och Transportstyrelsen. 

Annons:

2 tankar om “E-post istället för papperspost från myndigheter

  1. Faktiskt skulle jag vilja avråda många människor att använda denna tjänst. Visst det är underbart att slippa få papperspost men e-post från myndigheten har flera nackdelar.

    Främst handlar det om att nå dig. Myndigheter tar alltid den chansen de kan att nå dig via andra kanaler. Kan försäkringskassan få tag i dig via telefon så gör de gärna det. Helst fångar de dig vid ett dåligt tillfälle och får en tjänsteanteckning som mycket väl kan vara till din nackdel. Avfärda mig inte som en negativ konspiratör, det handlar om mycket mer än det.

    Det är något som inte stämmer med din deklaration. Skatteverket e-postar dig och du anses vara delgiven information. I vissa lägen vill man inte kunna ta emot information och detta är ett av de lägena. Jag vill gärna få utskick via e-post men jag vill inte att det förutsätts att jag har blivit kontaktad.

    Så återigen ett varningens ord till er alla. Det här kan mycket väl vi något tillfälle leda till er nackdel. Men visst är det härligt att vara papperslös…

  2. ingalill de bruin säger:

    Jag försökte att skapa en profil på ”Min Myndighetspost” idag,när jag fick tipset från er.Det gick bra tills jag skulle skriva under.jag kunde ej göra det.Så jag ringde o fick tips om att uppdatera bankid.
    Testade igen efter det,men det funkar inte att skriva under.
    Någon annan som haft samma problem?

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>