#116: GTD och sammanhang

Vi är tillbaka med ordinarie podcastavsnitt efter sommarens repriser om GTD-filosofin. Det firar vi med… ännu fler avsnitt om GTD-filosofin!

Johannes och Daniel har tagit med sig den mobila studion och besökt Kristofer och Stefan på konsultbolaget Centigo, för att besvara en lyssnarfråga: är det inte så att konceptet ”sammanhang” i GTD numera snarare är ett hinder än ett hjälpmedel?

Vi försöker svara på frågan och går så klart även igenom vad sammanhang är. Dessutom ger vi ut rabattkoder på Centigos GTD-utbildningar.

Längd: 13:40

Läs mer:

Lyssna här:

 

Ladda hem: GTD och sammanhang

Prenumerera på podcasten via följande RSS-flöde: http://www.produktivitetsbloggen.se/kategori/podcast/feed/, eller genom iTunes.

Signaturmelodin är Rythme Gitan av Latché Swing.
<< #115: Hur kan du använda semestern för att bli mer produktiv?#117: GTD och kopplingen mellan projekt och åtgärder >>
Annons:

8 tankar om “#116: GTD och sammanhang

  1. Själv har jag börjat tagga sammanhang dvs jag kan ha multipla sammanhang på en aktivitet.

    På så sätt ligger ‘handla mat’ listan mot alla matbutiker men att vissa saker (glödlampa) kan köpas på Ica maxi medan mjölk kan köpas i vilken matbutik som helst. Låter överspecificerat men det underlättar faktiskt. Med evernote kan jag dessutom söka på taggen direkt så är jag på Ica så tar jag upp alla Ica-taggar.

  2. Hej!
    Vet att detta är off topic men jag visste inte vart jag kunde skicka denna fråga istället.

    Ni pratade om behövs sammanhang, och jag skulle vilja fråga:
    behövs GTD?
    vad fick er att att börja med GTD?
    Om man tror sig behöva GTD, har man inte för mycket i allmänhet att göra och i så fall i behov av att varva ner och plocka bort saker/åtaganden.
    -på arbetsplatsen tex :är inte ovanstående ett tydligt tecken på brist av målformulering och organisationsförmåga på arbetsplatsen med otydliga arbetsbeskrivningar?

    Långt inlägg och är osäker på om mina frågor /tankar kring detta är tydliga. Vill inte vara någon dysterkvist på något sätt kring GTD då jag är väldigt imponerad samt uppskattar er blogg mycket. Skulle dock tycka det vore intressant att höra era funderingar kring detta.
    Tack för en intressant blogg /Jim

    • Bra frågor!

      GTD och alla andra ”få koll”-system hjälper dig egentligen inte att få mer gjort. De ger dig däremot kontroll och sinnesro över att du inte tappar bort åtaganden eller att göra-punkter, samt en bättre möjlighet att veta att du jobbar med rätt saker. Det kan absolut vara så att du har för mycket att göra och har ett behov av att varva ned, vilket du lättare kan se med ökad kontroll.

      För egen del började min GTD-bana med en önskan om att få mer gjort, men ju längre jag jobbat med det desto större fokus lägger jag på att göra rätt saker, vilket i vissa fall kan vara att inte alls lägga tid på mina att göra-punkter utan i stället ta en öl med en vän eller ligga i soffan och läsa en bok.

    • Jag började med listor och GTD för att frigöra tankekraft och kunna fokusera fullt på det jag jobbar med just nu. Själv upplever jag betydligt större frihet sedan jag började jobba GTD-inspirerat. Jag vet precis vad jag måste göra idag. Skiner solen kan jag snabbt avgöra om jag kan förkorta arbetsdagen och med gott samvete göra en utflykt i stället. Vilket jag ofta prioriterar ;-). Jag slipper en gnagande oro över att jag glömt något viktigt. Skulle en kollega be mig om något vet jag snabbt vad som i så fall prioriteras bort. Jag vet också precis vad jag kan ta tag i när alla måsten är avklarade, vilket ger full frihet att jobba mer efter vad jag känner för (skriva, diskutera, mejla). Mer frihet alltså! Och en metodik att i praktiken jobba utefter mina egna prioriteringar och inte efter brandsläckningsmetoden.

  3. Det var intressant Gunilla! Att få tom lista som belöning ibland. Verkar mycket smart i mina ögon. Tack för tipset!
    PS Jag är ny i gtd och håller fortfarande på att sätta upp systemet. Samanhang är det som orsakar flest frågetecken (just nu). DS

    • Var så god! För att vara tydlig – just projektbaserade listor är väl inte GTD-metodik om jag fattat det rätt? Här får gärna ni experter svara :-). Men projektbaserade listor är listor som jag märkt fungerar. Jag applicerar mycket idéer från GTD, men har modifierat en del så att det passar mig. Och David Allen säger att det funkar att ta till sig delar av GTD-metodiken, även om man inte gillar precis allt. Jag har funderat väldigt mycket över GTD och det här med upplägg över olika listor, eftersom jag har grundat planeringsverktyget SaveYourDay.com. Läs gärna mer om du är mer nyfiken på projektbaserade listor, eller målbaserade listor som jag också har kallat dem.

    • Något somnförbättrat min effektivitet är sedan jag delade in mina uppgifter i kontexterna/sammanhangen ”Morgonfokus”, ”Beta av”. På mogrgonen när jag kommer till jobbet och slår på datorn kommer jag rakt in i uppgiftslistan när jag öppnar Outlook (mailen öppnas inte). Då börjar jag dagen med de 2 uppgifter som jag dagen innan definierade som mina två viktigaste. En bra start på dagen.
      Har även följande kontexter: ”Följ upp”, ”köpcentrum” (om jag behöver handla ngn sällanköpsvara, hämta kemtvätt etc), ”Ring”, ”Fix hemma inne”, ”Fix hemma ute”, ”Framtid”

  4. Vilken trevlig överraskning! Tack för att ni gjorde mig klokare, det är intressant att höra era tankegångar :-). Numera skriver jag hellre projektbaserade listor än kontextbaserade listor. Jag har även en jobblista för blandade uppgifter som jag tittar på varje dag. För mig blir det minst ställtid, och därmed mest effektivt, om jag jobbar med ett projekt i taget. Även om det kan innebära en extra inloggning då och då. Jag prioriterar oftare på projektnivå än på kontextnivå. Jag tycker också att det är skönt att ha allt samlat när jag ska prioritera inom projektet. Dessutom gillar jag när listan emellanåt tar helt slut och när jag är i mål! Den känslan uppnår man inte med kontextbaserade listor. Däremot använder jag också kontextlistor för agendor av olika slag. Jag tror kontextlistor definitivt fyller en viktig funktion om man reser mycket i jobbet. Då behöver man kanske ta tillvara på småstunder och komma ihåg vad man behöver göra här och där. Det går att lägga upp sina listor på oändligt många sätt och jag tror att det krävs en del experimenterande för att hitta rätt. Och er podcast hjälper säkerligen många att hitta rätt lite snabbare än annars. Tack!

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>