Efter ett lyckat affärsmingel eller en spännande mässa så brukar fickorna vara fulla med nya visitkort. Väl hemma dyker frågan upp: hur hanteras dessa på bästa sätt?
Visitkortshantering bör delas upp i två steg: kvalificering och katalogisering. Vi börjar med det första steget.
När du träffar en person som du tycker är intressant så kan du vika ena hörnet innan du stoppar ner kortet i fickan. Det betyder att du i efterhand enkelt kan se vilka kort som var intressanta att följa upp och vilka som kan kastas direkt. Eftersom denna taktik är ganska vanlig så kan du köra med expertvarianten: vik alltid ett hörn när du tar emot ett visitkort oavsett om det är intressant eller inte för att inte göra motparten missnöjd. Om det är ointressant att följa upp kontakten så viker du det i förhand bestämda ”ointressant”-hörnet så att visitkortet snabbt kan kastas när du kommer hem.
Väl hemma så gäller det att katalogisera visitkorten och även här finns några enkla sätt. Kasta alltid alla ointressanta visitkort, annars tar de bara plats och tillför ingen nytta. Sträva sedan alltid efter att digitalisera de intressanta visitkorten på något sätt, ett pappersvisitkort finns aldrig till hands när du behöver det så det är bättre att ha uppgifterna snabbt sökbara i din telefon. Här kommer några förslag:
- Mata in uppgifterna i din telefonlista. Om synkar den mot din dator eller andra enheter så dyker den upp överallt automatiskt.
- Fotografera kortet med t.ex. Evernote, då kan du direkt söka på all information på kortet med hjälp av Evernotes textigenkänningsmekanism.
- Köp en visitkortsscanner. Du måste nog ha stora mängder av visitkort för att ens börja fundera på denna typ av lösning, alternativt så är du bara sugen på lite nya gadgets.
Till sist när det är digitaliserat och klart: kasta visitkortet. Bara gör det.
Hur gör du med dina visitkort?
Johan Schlasberg säger:
En av de nya makrotrenderna (IoT) är att bygga broar mellan den fysiska världen och den digitala. Tillsammans med Nokia gjorde IDstories 2004 en av världens första demo av NFC.
Vi skapade också tidigt ett koncept för att göra visitkort smartare – yes, det har många arbetat med – men att scanna in kort är nog inte en riktigt hållbar lösning.
I vårt tjänst http:IDme.se – gratis – kan man t ex trycka sin IDme-adress på sina visitkort. Ditt IDme följer dig även när du byter arbete, vilket gör att gamla visitkort har ett längre värde än normalt.
Den vanligaste användningen är dock att någon hittar ett IDme via Google och att man länkar till sin IDme-adresss i sin e-postsignatur.
Läs gärna en genomgång på sajten om visitkort IDme och LInkedin
Emil säger:
Bör man inte kunna lägga en QR-kod eller liknande i hörnet lika gärna på ett visitkort?
Mia Blomgren säger:
Mitt tips är att försöka synka visitkorten med LinkedIn!
Jag kollar om personen finns på LinkedIn och skickar i så fall en kontaktförfrågan den vägen, det gör att jag har mitt digitala visitkortregister samlat på ett och samma ställe. Alla har förstås inte LinkedIn, men väldigt väldigt många. Det funkar utmärkt!
Andreas Piirimets säger:
Bra tips, jag är inte alls lika systematisk med mitt LinkedIn-kopplande men ska definitivt börja med samma rutin.
Emil säger:
Bra skrivet!
Andreas Piirimets säger:
Tackar, kul att du gillade det. Hur hanterar du dina visitkort?
Emil säger:
Från mitt förra jobb hade vi ofta leverantörer på besök som jag la in i en filofax-liknande A-Ö sak. Fungerade bra och allt fanns på samma ställe. Visitkorten var oftast av det slaget att man kanske behövde en av dem någon gång i halvåret (eller inte alls). De intressanta personerna jag har träffat har jag följt upp med och skapat en relation med (linkedin, telefon, regelbundna träffar).
Däremot så ändrade jag allt förra veckan genom att skanna allt med min scansnap. Så idag har jag en PDF på evernote jag kan dra fram om jag behöver. Men i ärlighetensnamn inte så stort problem. Jobbigare är då när man försöker komma på någons namn som man har på linkedin och man får dra igenom 400 namn innan man hittar rätt :)