Säkerhetskopiera din dator automatiskt

Säkerhetskopiering mellan två mapparHanden på hjärtat – hur ofta säkerhetskopierar du din dator? Allt från familjefotografier till de där viktiga dokumenten försvinner snabbt om din dator blir stulen eller om hårddisken går sönder. Sedan några år tillbaka har jag använt molnbaserad säkerhetskopiering för att helt enkelt slippa tänka på detta tråkiga ämne.

Säkerhetskopiering har alltid varit tråkigt

För många år sedan handlade säkerhetskopiering om bandmaskiner. I stora datahallar fanns dessa maskiner där banden skulle bytas en gång per dygn och sedan lagras i ett brandskyddat säkerhetsskåp. För hemmaanvändaren fanns dock inga bandmaskiner, vi har alltid varit beroende av egen manuell säkerhetskopiering där vi kopierar våra filer till disketter, bränner ut data på CD-skivor eller kopierar allt till externa hårddiskar. Detta arbete är tråkigt. Riktigt tråkigt. Dessutom har dessa externa hårddiskar oftast hamnat i en byrålåda och därmed inte alls varit skyddade mot brand eller stöld.

Automatisk säkerhetskopiering utan att du märker det

Idag har vi äntligen enkla lösningar för kontinuerlig säkerhetskopiering: molnbaserad säkerhetskopiering. Detta innebär att du köper ett abonnemang hos någon leverantör, installerar ett program på din dator och sedan sker allting automatiskt. All data på din dator kopieras regelbundet till en server hos leverantören som är skyddad mot brand och stöld. Om ditt hem brinner upp eller om din dator blir stulen så finns all data lagrad på en separat plats utanför ditt hem och kan nås omedelbart med hjälp av en ny dator som du köpt.

Sedan 2008 har jag provat tre olika lösningar: NetIT backupDiino och det som jag använder idag: Mozy Backup. Mitt mål har alltid varit att säkerhetskopieringen skall ske utan att jag märker det, och när det smäller så skall jag snabbt och enkelt kunna få tillbaka mina filer. NetIT blev för dyrt och Diino höll på att gå i konkurs, därför har jag hoppat mellan dessa och nu alltså landat på Mozy.

Mozy Backup är inte Dropbox

Med Mozy Backup får du ladda ner ett program till min dator och sedan bestämma vilka kataloger som skall säkerhetskopieras. Den första och fullständiga säkerhetskopian av mina drygt  100 GB data tog omkring en vecka att ladda upp till Mozys servrar, sedan laddar den bara upp förändrade filer varje natt. Fördelen med denna tjänst är att de även har en iPhone- och iPad-app så att jag kan komma åt alla mina filer från dessa enheter och på så vis har jag tillgång till allt även när jag sitter på bussen.

Dropbox, tänker du då. Där har man också tillgång till sina filer direkt och i många olika enheter. Dock finns det två skillnader:

1. Ett säkerhetskopieringssystem synkar inte åt båda hållen
Skillnaden mellan ett system som säkerhetskopierar och Dropbox är att ett säkerhetskopieringssystem inte kopierar åt båda hållen. Om någon illvillig person kommer åt mitt Dropbox-konto och börjar radera filer så försvinner de även från min hårddisk på datorn. Om någon raderar filer på mitt Mozy-konto så händer det ingenting på min dator. Raderade Dropbox-filer kan tas tillbaka men då gäller det att upptäcka förlusten inom 30 dagar innan Dropbox raderar filerna för gott. För mig är detta en viktig del av säkerheten.

2. Dropbox kan inte säkerhetskopiera alla datorns kataloger
Med Dropbox får du en speciell katalog där du måste placera de filer som skall säkerhetskopieras, med Mozy kan jag välja att säkerhetskopiera hela hårddisken om jag vill. Det finns specialhack för att lösa problematiken i Dropbox också men jag ser dem just som specialhack och inte som en permanent möjlighet.

Datorn blir lite långsammare

Den enda nackdelen med Mozy är att programmet tar kraft från datorn, den går konstant igenom min hårddisk och datorn blir helt enkelt lite långsammare när programmet är igång. Detta problem fanns varken hos NetIT eller Diino som jag provat tidigare, deras program gick igenom hårddisken när säkerhetskopieringen skulle genomföras på natten och inte tidigare.

Mozy fungerar i övrigt utmärkt och kan rekommenderas för den som kan tänka sig automatisk säkerhetskopiering där filerna hamnar på en extern plats till en rimlig kostnad.

 

Hur gör du för att säkerhetskopiera din dator regelbundet?

Annons: