#136: GTD och att planera sin dag

Warning: A non-numeric value encountered in /storage/content/72/158472/produktivitetsbloggen.se/public_html/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 450 Warning: A non-numeric value encountered in /storage/content/72/158472/produktivitetsbloggen.se/public_html/wp-content/plugins/organize-series/orgSeries-template-tags.php on line 459

Vi fick en lyssnarfråga om hur man egentligen planerar sin dag när man använder GTD-filosofin, Getting Things Done. Ska man sätta deadlines på alla uppgifter? Ska man alltid titta igenom alla sina projekt när man bestämmer vad man ska ta sig an? Daniel tog den mobila studion och åkte för att prata om detta med GTD-tränaren Kristofer i veckans podcast-avsnitt.

Längd: 12:39

Läs och lyssna mer:

Lyssna här:

 

Ladda hem: GTD och att planera sin dag

Prenumerera på podcasten via följande RSS-flöde: http://www.produktivitetsbloggen.se/kategori/podcast/feed/, alternativt genom iTunes, Podnow eller Acast.

Signaturmelodin är Rythme Gitan av Latché Swing.
<< #135: Vad är Deep Work#137: Vad är bäst att göra först? >>
Annons:

2 tankar om “#136: GTD och att planera sin dag

  1. Riktigt bra podcast!

    Själv har jag börjat arbeta iterativt med TSW där jag använder when-taggar istället för due date. Jag har då
    0-Daily (rutiner); 1-Now (göras så snart som möjligt, flagga i OF); 2-Next (next action); 3-Soon (efter next action, ibland om en vecka ibland om en månad); 4-Later (senare aktiviteter i projektet); 5-Someday maybe ; 6-Waiting for (väntar på någon annan)
    Sen har jag även lagt till 9-Review (saker förknippade med weekly review rutiner).

    På så sätt kan jag börja min dag med en daily review med
    A) Zero inbox
    B) 1-Now
    C) 2-Next
    D) Ta saker från 3) Soon och lägga in i 2-Next, osv för att sedan börja om på (B/C)
    Den dagliga planeringen blir då att
    * Kolla schema
    * Kolla 1-Now, 2-Next och hur mycket tid dessa kan ta av min dag. Har jag gott om tid kanske jag lyfter in några 3-Later till 2-Next och min dagliga planering.
    Sen handlar det om att börja smått. Bättre att välja 2-3 saker och bli klar än att få 10 saker halvgjorda.

    Tessan: Något som jag starkt har börjat ifrågasätta är just mail. Ofta under daily review pratas det om zeroinbox men jag har mer och mer kommit till inställningen att låta mailen läggas åt sidan och göra vad som är viktigast. För frågan är om zero inbox är viktigare än att stänga det som har prio 1…?
    The 4 hour workweek av Tim Ferriss (finns på Blinkist) pratar ofta om att bara läsa mail en gång i veckan och låta folk komma till dig om de har något viktigt att få av dig. Men jag kan tycka att det är överdrivet.

    Svaret hur ofta blir ofta beroende av hur överbelamrad du är. Ju mindre tid du har eller vill ta desto mer sällan bör du kolla mailen. Själv hade jag gärna läst mail 2 gånger om dagen (9-10 tiden och i slutet av dagen). Gärna genom 2 x pomodori/dag (2×25 minuter/dag). Jag tror det hade varit bra.

  2. Hur ofta ska en kolla mailen? Och hur undviker en från att alltid gå in på mailen? (och därmed slippa att ständigt bära jobba/skola med sig) Hur ofta kollar ni mailen och vad har ni för filosofi kring den grejen?

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.