#110: Vilka verktyg använder vi för GTD?

Outlook, Nirvana, OmniFocus eller papper? Kajsa, Johannes, Daniel och Andreas delar med sig av vilka verktyg de använder för att får saker gjorda enligt GTD-metodiken. Visst, det är metodiken och inte verktyget som räknas, men i bland är det bra att få tips från andra i vad som är vettigt i verktygsdjungeln.

Längd: 17:08

Mer läsning/lyssning:

Lyssna här:

 

Ladda hem: 110 – Vilka verktyg använder vi för GTD

Prenumerera på podcasten via följande RSS-flöde: http://www.produktivitetsbloggen.se/kategori/podcast/feed/, eller genom iTunes.

Signaturmelodin är Rythme Gitan av Latché Swing.
<< #109: Hur går man från oproduktivt kaos till struktur?#111: Tvåminutersregeln, vad är det? >>
Annons:

6 tankar om “#110: Vilka verktyg använder vi för GTD?

  1. Emil Rimsby säger:

    Min uppsättning är följande: Outlook, gSyncit, Toodledo, Pocket Informant och Evernote.

    Outlook är standard på min arbetsplats, men tursamt nog är Outlook fantastiskt bra och går att konfigurera till att stödja GTD. Jag kan rekommendera guiderna på gtdconnect:
    https://gtdconnect.com/store/home.php?cat=263

    För att synka uppgifterna i Outlook (inkl kategorier) har jag en plugin som heter gSyncit. Den synkar mellan Toodledo och Outlook/Exchange.
    http://www.fieldstonsoftware.com/software/gsyncit4/

    Många dissar Toodledo pga hög komplexitet. Jag älskar Toodledo! 1) Fungerar på många plattformar inkl web. 2) Stora anpassningsmöjligheter. 3) Finns i gratisversion. 4 API som gör att andra appar kan synka mot Toodledo.

    Till mobilen kör jag Pocket Informant för avancerad hantering av uppgifter. iOS egna påminnelser för enkla listor (typ inköpslistor). Här är Siri och iOS-diktering klockrent för att snabbt lägga saker när man är i rörelse :-)

    Referensmaterial i Evernote.

    • Emil Rimsby säger:

      I avsnittet nämnde ni att det saknas en vettig RSS-läsare (sedan Google Reader försvann?). Jag kör newsblur, som fyller ungefär samma funktion. RSS:erna blir tillgängliga via webb och app i mobilen.

  2. Jag har kört med FacilThings (har kanban vy för projekt) ca 1 år nu och tycker att det är för tillfället är det bästa GTD verktyget som finns just nu. Har testat det mesta men saknar alltid något.
    FacileThing synkar med Google calendar (åt båda håll), Dropbox, Evernote (fantastiskt bra för referensmaterial).
    Om man vill pilla mycket så finns alltid IQTell som är otroligt komplett men jag upplevde lite för komplext för mig.

    Tack för en bra blogg!

  3. Zendone verkar fiffigt, särskilt med i&med att den synkade med google calender – åt båda hållen.
    Personligen gillade jag Trello, men när det blev för många boards tyckte jag att det blev oöverskådligt och jobbigt att hoppa mellan dem. Efter en del research beslutade jag mig då för att köra Asana. En plattformsoberoende to-do-list som man kan ha projekt och olika lag i så man kan delegera och ha koll på vad andra gör. Det är inte en lika avancerad project managment-app som som Jira (och jag saknar Kanban-vy) men långt mer användarvänlig. Samt gratis för upp till 15 medlemmar per lag.
    Som frilansare med olika uppdragsgivare och samarbetspartners gillar jag den även om den inte är perfekt.
    Frågan är: har ni testat den, och om så: varför gillade ni inte den tillräckligt för att köra med den? Har aldrig hört er nämna den nämligen. Om inget snnat har den ju en intressant historia: en av skaparna tog fram bland annat Gilla-knappen på facebook och utvecklade chatten för gmail (tror även han var insyltad i någon förlaga till Google Drive om jag inte minns fel…).

  4. Jag använder Task task som synkar bra med uppgiftslistan i outlook. I övrigt är week cal överlägsen kalender för iPhone som och synkar bra med Outlook.

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>