Mängden möjliga inkommande kommunikationskanaler har förmodligen aldrig varit större. Ju fler sätt det finns att kontakta varandra desto större sannolikhet för att du och din mottagare inte värderar kontaktmetoden på samma sätt. Du tycker att SMS är till för viktiga och brådskande saker, din mottagare prioriterar Facebook-meddelanden högre och vips finns det ett möjligt problem.
Hur vi kommunicerar med varandra och om det över huvud taget är möjligt att styra samtal till de kanaler du föredrar pratar Daniel, Johannes, Michel och Andreas om i veckans podcastavsnitt.
Längd: 11:49
Lyssna här:
Ladda hem: 052 – Mail, SMS eller Facebook – hur vill du bli kontaktad
Prenumerera på podcasten via följande RSS-flöde: https://www.produktivitetsbloggen.se/kategori/podcast/feed/, eller genom iTunes.
Signaturmelodin är Rythme Gitan av Latché Swing.
Andreas Piirimets säger:
Jag gillar också mail. Enkelt att arkivera, enkelt att vidarebefordra och enkelt att se om man har behandlat mailet eller inte (kvar i inboxen = inte behandlat, tänker jag). Ett sms markeras ju som läst direkt när jag tittat på det och ligger sedan kvar. Man kanske ska börja radera lästa sms helt, men då har man å andra sidan inget arkiv över gamla diskussioner.
Emil säger:
Evernote för SMS? ;) Men tills det är utvecklat så kan man använda copy-paste eller importera SMS via dator. Mobiltillverkarna ser större och större problem med att SMS tar upp lagringsutrymme på mobilen, så även de är intresserade av arkivfunktion.
Man kan arkivera på whatsapp, frågan är dock var de tar vägen :O
Det dumma med FB och SMS är att nya trådar kan uppstå längre ned. Dvs man registrerar den sista aktiviteten men inte den första. Just send me a mail….
Emil säger:
Har tyvärr inte hunnit lyssna igenom men ur ett GTD perspektiv så tycker jag mail helt klart är bäst. Som iphone-användare är det svårt att markera aktiviteter (eller oläst) i SMS/what’sapp. Facebook är risk att man missar något men även där går det faktiskt att tillämpa zero inbox (arkivera meddelanden). När det gäller mail däremot så (bör) inget trilla mellan stolarna (Y). Återigen endast från ett GTD-perspektiv.