Bli av med telefonförsäljare – 3 dåliga sätt och 1 som fungerar

I tid och otid får vi ta emot samtal från telefonförsäljare som ettrigt vägrar att lägga på luren. Jag har med flit inte anmält mig till något nix-register utan istället börjat tävla med mig själv i sporten att avvisa telefonförsäljare så snabbt som möjligt utan att vara otrevlig. Låt mig sammanfatta mina erfarenheter.

Det värsta med telefonförsäljare är egentligen inte att de ringer och stör, det värsta är att de har fått mig på dåligt humör. Först har jag blivit irriterad över att de ringer och sedan över jag inte kan bli av med dem. Irritationen har även hängt kvar ett par minuter efter samtalet, ”den där jäkla säljaren” snurrar i mitt huvud. Därför bestämde jag mig för ett par år sedan att öva mig i konsten att avvisa en säljare utan att vara otrevlig. Jag tror nämligen att den typen av färdighet kan vara väldigt användbar i andra sammanhang också.

Följande saker har jag kommit överens med mig själv om:

  1. Alltid ta reda på om försäljaren faktiskt har någonting som jag vill köpa (vilket ibland händer)
  2. Om jag inte är intresserad så skall jag så snabbt som möjligt avvisa säljaren och avsluta samtalet
  3. När luren lagts på skall jag vara på ett gott humör, må bra och inte irriterat älta samtalet efteråt

Om jag är otrevlig mot någon annan människa så mår jag inte bra, därför ger ovanstående regler bieffekten att jag även måste vara trevlig mot telefonförsäljaren för att jag själv skall må bra. Hur gör man då för att avvisa försäljaren snabbt och trevligt?

Metod 1: Lyssna och argumentera tills vi är överens om att jag inte vill köpa
Den första metoden handlar om att jag faktiskt lyssnar på försäljaren och svarar på dennes frågor. På detta sätt är jag väldigt trevlig men metoden resulterar ofta i långa diskussioner och övertalningsförsök från säljaren vilket äter mycket tid. Säljaren tror att jag är intresserad på riktigt och försöker ”putta mig över kanten” så att jag ska köpa vilket gör att jag måste vara riktigt otrevlig för att bli av med säljaren. Metoden kan därmed inte rekommenderas alls.

Metod 2: Lägg på luren direkt utan att lyssna klart
Detta är onekligen en väldigt snabb metod, jag blir av med säljaren direkt. Bieffekten är att jag känner mig riktigt otrevlig och det gör att jag inte mår bra efter samtalet. Metoden avskrivs.

Metod 3: Dumförklara säljaren
”Höhö, nu har du pratat i fem minuter och jag tänker ändå inte köpa, så nu har du slösat på din tid, förstår du inte det?”, hör jag väldigt många i min omgivning säga i olika varianter när de blir uppringda av telefonförsäljare. Jag har även själv provat den taktiken där jag på något sätt försöker lära säljaren att jag inte vill köpa. Taktiken är i grunden ganska barnslig och slösar både på min och säljarens tid. Respektera att säljaren inte vill något illa, han har bara ett jobb att sköta och varken jag eller han vinner på denna attityd. Jag kan inte rekommendera den.

Metod 4: Låt säljaren leverera sitt erbjudande och ge inga invändningar
Här har vi den metod som fungerar. En säljare som har fått leverera sitt erbjudande lägger på luren snabbare, det är min erfarenhet. Därför frågar jag väldigt snabbt ”vad har du för erbjudande och vad kostar det?”. När erbjudandet har blivit levererat så brukar jag upprepa frasen ”det är inte intressant” till dess att säljaren själv lägger på. Det kan låta såhär:

– Hej, jag heter Johan och ringer från Bredbandsbolaget.
– Hej, vad har du för erbjudande och vad kostar det?
– Om du uppgraderar ditt bredband idag så får du två månader gratis.
– Tack, men det är inte intressant.
– Vill du inte uppgradera ditt bredband?
– Det är inte intressant.
– Varför är det inte intressant?
– Det är inte intressant, men tack för att du ringde.

Upprepa mantrat, och undvik att säga orden ja eller nej! Varje säljare letar nämligen efter invändningar från din sida, dessa invändningar vill säljaren använda för att få igång en dialog och till slut möjlighet att berätta mer om produkten i hopp om att du till slut inser att du vill köpa. Om du robotaktigt undviker att ge någon invändning så har säljaren inga möjligheter att få igång en dialog och samtalet avslutas väldigt snabbt. Om säljaren är envis så kan du även ta till samtalsdödaren ”tack för att du ringde”. Med rätt timing på den dödande meningen så ger säljaren upp exakt där och då.

Sammanfattningsvis:

  • Fråga snabbt efter erbjudandet
  • Säg ”det är inte intressant” oavsett vad säljaren säger för mening (japp, även om det inte passar rent dialogmässigt)
  • Undvik orden ja eller nej, och undvik att svara på säljarens frågor, bara upprepa mantrat
  • Döda samtalet med ”tack för att du ringde”

Du som läser detta har säkert en egen metod. Hur gör du för att avvisa telefonsäljare?

Annons:

En tanke om “Bli av med telefonförsäljare – 3 dåliga sätt och 1 som fungerar

  1. Om ni råkar svara så säg bara ett ögonblick vänta och sedan lägger ni telefonen åt sidan så den störande djäkelen vänta i oändligheten!

Svara

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>